Nils Holgersson-plaketten tilldelas Lisa Bjärbo

Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2013 tilldelas Lisa Bjärbo för Allt jag säger är sant. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 25 000 kr.

Juryns motivering:

”Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo är en berättelse full av hopp, energi,glädje och sorg. Det känns befriande att läsa den rappt skrivna historien som talar direkt till läsaren och genast griper tag. Vi lär känna Alicia, på väg in i vuxenlivet, hennes familj och vänner samt framförallt en trygg mormor. Personskildringarna lyfter karaktärer och vi kommer snabbt in i gemenskapen. När sorgen plötsligt drabbar Alicia och hennes närmaste, är vi läsare lika oförberedda och det känns som ett blixtnedslag även för läsaren. Men med den drastiska humorn och det inbjudande tilltalet är det med glädje vi kastar oss i händelserna. Det är ett nöje att läsa om Alicia, en modig tjej, som det är lätt att identifiera sig med.”

Priset utdelas vid en prisceremoni på Stockholms stadsbibliotek 17 oktober. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för boken om Nils Karlsson Pyssling.

Foto: Leif Hansen

Karin Rowland, Rabén Sjögren, 010 -744 21 55