Pärlor till pappa av Maud Mangold föregående års bästa bok - tilldelas Nils Holgersson-plaketten

Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2009 tilldelas Maud Mangold för boken Pärlor till pappa. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 25 000 kr.

Juryns motivering: "I Pärlor till pappa har Maud Mangold i samarbete med illustratören Sassa Buregren skapat en berättelse som har det underliggande temat "en förälder som sitter i fängelse". Hon behandlar ett svårt ämne som stämmer till eftertanke med sparsmakade reflektioner utifrån en individ i underläge. Barnet uttrycker hopp och förtvivlan i sina försök att nå pappan som försvunnit. När pärlorna symboliskt träs till ett halsband och resan används som motiv, där mörkret föregår ljuset, skapas ett sagoskimmer som pekar på ett möjligt lyckligt slut. Skuldfrågan bleknar bort i skuggan av varma kramar under det korta mötet. Pärlor till Pappa är en riktig pärla i sig".

Maud Mangold föddes 1954 och växte upp i Södermanland nära djur och natur, en uppväxt som speglar sig i många av hennes böcker. Idag är hon bosatt i Göteborg och skriver på heltid. Hon har skrivit en rad barn- och ungdomsböcker bland annat serien Landet innanför (Rabén och Sjögren) som har rötterna i nordisk folktro och serien Magiska Tecken (Rabén & Sjögren) som handlar om livet i Götheborg på 1840-talet.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på "Rum för barn", Kulturhuset, Stockholm. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för boken om Nils Karlsson Pyssling.

Pressbilder: http://www.kabusabocker.se
Maud Mangolds hemsida http://www.maudmangold.se.

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23
Maud Mangold 076-843 37 66