Pressinbjudan: Biblioteksdagarna 2011

Biblioteken erbjuder fri tillgång till information och kunskap och de är en viktig byggsten i ett demokratiskt samhälle. Den pågående och omfattande förändringen av informationssamhället försätter biblioteken i brytpunkten mellan det ständiga flödet i en digital och global värld och den mer konstanta berättelsen på papper mellan två pärmar.

I veckan möts 550 biblioteksengagerade från hela landet för Biblioteksdagarna 2011. Arrangemanget, som genomförs på Wisby Strand och Almedalsbiblioteket i Visby, startar onsdag eftermiddag och avslutas fredag lunch. Bland föreläsarna finns bl a Kulturrådets ordförande Kerstin Brunnberg, författaren och historikern Rasmus Fleischer och David Lankes från Universitetet i Syracusa.

Hela programmet finns på http://www.biblioteksdagarna.se

Media är varmt välkomna att följa hela eller delar av konferensen.

Vid ev frågor - kontakta Svensk Biblioteksförenings informationschef Peter Axelsson på 070-552 46 16.

Varmt välkomna!

• bibliotekspolitik
  • biblioteksdagarna

• Gotland

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 520 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.