Sarah Sheppard tilldelas Carl von Linné-plaketten 2014

Carl von Linné-plaketten 2014 tilldelas Sarah Sheppard för sin faktabok Viktiga kartor: för äventyrare och dagdrömmare, samt för sin samlade produktion.

Juryns motivering:

I sina faktaböcker lyckas Sarah Sheppard på ett föredömligt sätt kombinera det pedagogiska och fantasifulla. Det är fascinerande och en fest för öga och hjärna att möta en illustratör och formgivare som lägger hela sin konstnärliga kraft på att möta barnen på deras egen nivå. Den personliga stilen med klara och starka färger leder till omedelbar igenkänning.
I Viktiga kartor: för äventyrare och dagdrömmare lotsas vi med världskartans hjälp kors och tvärs över jordklotet. En mängd fakta och detaljer för vetgiriga presenteras på ett lustfyllt och roligt sätt. Upplägget med det allra mest attraktiva först lockar in barnen i boken. Du bläddrar den som en almanacka – innovativt och praktiskt när hela världen ska få plats på ett uppslag. Sarah Sheppard får oss att vilja upptäcka mer och skapar nyfikenhet och lust till att lära och utforska världen.

Jury har bestått av:
Dag Hedberg, juryordförande, Västerås stadsbibliotek

Karin Blomquist, Roma bibliotek
Sofia Lindblom, Askebyskolan
Anna-Klara Ehn Ericson, Uppsala stadsbibliotek

Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad

Anna Hällgren, Lövångers bibliotek

Plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen av Svensk biblioteksförening till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar.

Prisceremoni för Sveriges biblioteks utmärkelser hålls 20 oktober i Stockholms stadsbibliotek klockan 17.00.

Foto: Andreas Apell