Pressinbjudan: Möt redaktörerna och huvudförfattarna till FÄRG & LJUS på Färgcentrums seminarium den 16 oktober!

Svenskt Färgcentrums 50-årsjubileum firas med ett halvdagsseminarium den 16 oktober med temat färgspaning: Vart tog färgen vägen? Seminariet äger rum på Fazer Restaurang & Konferens, Fleminggatan 18, Stockholm.

Li Pamp, konstvetare och expert i SVT:s Antikrundan, är moderator under dagens seminarieprogram och bland föreläsarna finns arkitekten Gert Wingårdh.

Karin Fridell Anter och Ulf Klarén är redaktörer och huvudförfattare för den aktuella boken FÄRG & LJUS för människan – i rummet. Karin är arkitekt och docent med specialinriktning på färg inom arkitekturen. Ulf forskar, skriver och föreläser om perception/färg och ljus. Fram till sin pension 2011 var han högskolelektor och ledare för Perceptionsstudion vid Konstfack.

Klockan 13.00 kommer Karin och Ulf att finnas på plats i Alcros monter för att svara på frågor inom ämnet färg och ljus.

Totalt elva författare har gett sitt bidrag till boken FÄRG & LJUS för människan – i rummet. Den behandlar färg och ljus i ett helhetsbegrepp och bygger på resultaten från det nordiska forskningsprojektet SYN-TES. Projektet hade som målsättning att bidra till att färg och ljus skulle börja formeras som ett sammanhållet kunskapsfält, där upplevelsemässiga och tekniska aspekter möts.

FÄRG & LJUS för människan – i rummet är utgiven av Svensk Byggtjänst och har fått stor uppmärksamhet under året för sitt bidrag till det sammanhållna kunskapsområdet färg-ljus-rum.

Under dagen kommer Färgcentrum att dela ut det nyinstiftade priset ”Prisad Färg 2014” där studenter får i uppgift att skapa fokus på färgen och dess roll i framtiden.

Stiftelsen Svenskt Färgcentrum främjar vetenskaplig forskning inom färgområdet och vidarebefordrar nya kunskaper och erfarenheter inom detta område.

Mer information om seminariet

Mer information om boken FÄRG & LJUS för människan – i rummet