Svensk Byggtjänst prisade kreativa ungdomar: De första Mina Kvarter-priserna till Fisksätra Ungdomsråd och Jacob Sörme

Pressmeddelande  •  2012-03-27 10:49 CEST

På branschmässan Norbygg 2012 delade Svensk Byggtjänst den 22 mars ut de allra första Mina Kvarter-priserna. Priserna gick till Fisksätra Ungdomsråd och Jacob Sörme, 15 år, från Ekerö.

Det ena Mina Kvarter-priset delas ut till en ungdomsgrupp som genom dialog med bostadsbolag/kommun fört fram förbättringsidéer som fått konkret genomslag. Priset kallas ”Mina Kvarters pris för bästa dialogprojekt 2012” och gick till Fisksätra Ungdomsråd.

Motiveringen lyder enligt följande: ”Genom en rad dialogprojekt med främst Nacka kommun och Stena Fastigheter har Fisksätra Ungdomsråd varit en avgörande kraft för den positiva utvecklingen i området.”

Belönas med inspirationsresa

Svensk Byggtjänst vd Erik Hellqvist, som delade ut priserna, kunde berätta att Fisksätra Ungdomsråd belönas med en tredagars resa för fem representanter för ungdomsgruppen till tyska Freiburg. Freiburg, som ibland kallas ”Solar City”, har kommit mycket långt då det gället hållbar stadsutveckling och medborgardialog. Här får ungdomarna utbyta ideér och erfarenheter med representanter för utvecklingsprojekt i Freiburg.

– Vi är mycket stolta och glada för priset. Det ska bli spännande att besöka Freiburg och se hur de jobbar med hållbar stadsutveckling och medborgardialog, sa Mohamed Hassan, ordförande i Fisksätra Ungdomsråd.

Jalle-Nalle bästa Minecraft-byggare!

”Mina Kvarters pris för bästa Minecraft-modeller 2102” tilldelades Jacob Sörme (Jalle-Nalle in game), 15 år och från Ekerö.

Motiveringen hade formulerats på följande vis: ”Med sina kreativa och funktionella idéer till nya urbana miljöer och byggnader har Jalle-Nalle varit outstanding på Mina Kvarters server under år 2011!”

Jalle-Nalle fick en check på 5 000:- att köpa datautrustning för samt en massa häftiga Minecraft-prylar.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom