Svensk Byggtjänst sponsrar stipendium för kvinnliga hantverkare

Svensk Byggtjänst sponsrar stipendium för kvinnliga hantverkare

Tillsammans med Rättviseförmedlingen och aktörer från näringslivet har inredaren och programledaren Isabelle McAllister initierat Isabellestipendiet – ett stipendium för att synliggöra förekomsten av kompetenta kvinnor inom hantverksbranschen. Svensk Byggtjänst sponsrar utmärkelsen för att lyfta kvinnor i branschen.

Med Isabellestipendiet vill Rättviseförmedlingen uppmuntra fler kvinnor att utbilda sig till hantverkare och lyfta de som redan är yrkesverksamma. Eftersom byggbranschen är starkt mansdominerad är tanken att kvinnliga förebilder leder till en mer jämlik bransch, som i sin tur höjer kompetensen och gynnar arbetsklimatet.

– Vi bestämde oss att sponsra detta stipendium då det är i linje med vår vision. Att fokusera på att locka kvinnor till vår bransch och premiera dem som jobbar med hantverksyrken och har en positiv yrkesstolthet inom samhällsbyggnad är något som jag tycker är viktigt. Vi är stolta över att vara med att sponsra Isabellestipendiet, säger Petra Sörme, affärsområdeschef på Svensk Byggtjänst.

Stipendiet är på 20 000 kronor och finansieras i samarbete med aktörer från näringslivet. Det instiftades 2011 av inredaren och programledaren Isabelle McAllister – som vi sett i Äntligen hemma, Sommartorpet och Fixa rummet.

Nomineringen till årets Isabellestipendiat öppnar den 25 augusti och den 3 oktober koras vinnaren på Hem & Villa-mässan.

Länk till Isabellestipendiet

Länk till Rättviseförmedlingen