Pressmeddelande -

Efter Livsmedelsverkets besked: Dagligvaruhandeln fortsätter att tillämpa åldersgräns för energidryck

Idag överlämnade Livsmedelsverket sin rapport på regeringsuppdraget att ”utreda behovet av och lämna förslag på åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga, t.ex. genom att införa en åldersgräns vid försäljning av energidrycker eller andra lämpliga åtgärder”. Någon åldersgräns blev det inte, istället valde myndigheten att föreslå en maxhalt för koffein i energidrycker.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel med medlemsföretag som Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl som sedan 2009 har en gemensam branschöverenskommelse om att rekommendera butiker att tillämpa en åldersgräns på 15 år hade hoppats på att myndigheten skulle föreslå en lagstadgad åldersgräns. Livsmedelsverkets rapport ändrar dock inte dagligvaruhandelns inställning, utan de fortsätter att tillämpa åldersgräns.

- Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan vara en bra åtgärd, men vi tror också att åldersgräns fyller en viktig funktion. Vi ser ingen anledning att sluta tillämpa åldersgräns, säger Karin Brynell.

En lagstadgad åldersgräns skulle innebära att alla försäljningsställen agerar likadant och att marknadsförutsättningarna blir likvärdiga. Nu hoppas Karin Brynell istället att fler försäljningsställen på frivillig väg inför åldersgräns.

För ytterligare kommentarer:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

• Företagsinformation

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är  Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Anna Jönsson

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation, press och opinionsbildning +46 709803209