IKEA Food ny medlem i Svensk Dagligvaruhandel

IKEA Food blir från och med idag (25 maj) medlem i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Därmed får de svenska dagligvaruhandelsaktörerna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl sällskap i det branschgemensamma arbetet inom bland annat livsmedelssäkerhet, hållbarhet, hälsa och övriga samhälls- och näringspolitiska frågor.

- Vi välkomnar IKEA Food till det branschgemensamma arbetet inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel. Livsmedelssäkerhet och hållbarhetsfrågorna är centrala för branschen och alla blir vinnare om vi samarbetar, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

- IKEA Foods verksamhet växer vilket ställer ökade krav på mer livsmedelsspecifika frågor. I kontakt med verk och myndigheter finns det också en fördel att agera branschgemensamt varför vi ser fram emot att bli en del av Svensk Dagligvaruhandel, säger Michael La Cour, vd IKEA Food.

Svensk Dagligvaruhandels uppdrag är att skapa förutsättningar för dagligvaruhandeln att verka i Sverige, inte minst inom det näringspolitiska området. Organisationen företräder medlemsföretagen i frågor av gemensamt intresse inför beslutsfattare, stat, myndigheter och organisationer

För ytterligare frågor kontakta:

Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Freyja Frimannsdottir, PR & Communication Manager IKEA FOOD 0708-340605

• Företagsinformation

Om Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Om IKEA Food

Under varumärket IKEA arbetar flera företag med olika ägare, men alla med samma vision: att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA Food Services i Malmö, utvecklar det globala sortimentet till IKEAs restauranger, bistroer och Swedish Food Markets i över 400 varuhus på 49 marknader. IKEA Food vill inspirera människor att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv. Detta gör vi genom att erbjuda smakfull mat som har en positiv påverkan på människor och miljö.

Anna Jönsson

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation, press och opinionsbildning +46 709803209