Svensk Energi svarar Elisabet Höglund i AB: Tillfälliga pristoppar på elmarknaden inget fel

Nyhet   •   Jan 26, 2010 13:13 CET

Elisabet Höglund skriver i en krönika i dag om ”vinterns stora skandal”, de rekordhöga elpriserna. Höglund har uppenbarligen inte läst DN Debatt från måndagen den 25 januari när tre generaldirektörer, Mikael Odenberg från Svenska Kraftnät, Yvonne Fredriksson från Energimarknadsinspektionen och Tomas Kåberger från Energimyndigheten ges chans att förklara hur elmarknaden fungerar.

Hon tar inledningsvis upp problemen med kärnkraften i vinter. Där har hon rätt när det gäller tajmingen och planeringen av underhållsarbeten och prestandahöjningar i kärnkraftverken. Planeringen har varit dålig och omfattningen större än bedömt, och det har ägarna i de aktuella fallen medgivit och tagit fullt ansvar för. Men kärnkraftverk är inget man i all hast kör igång bara för att det blir kallt.

Av DN-artikeln framgår, där de som har faktakunskaperna om elmarknaden sammanfattar dem på ett bra sätt, att Sverige trots allt har en robust och driftsäker elförsörjning. De inhemska behoven av el täcks även under dagar när det är mycket kallt i hela landet. Och detta är dessutom möjligt att åstadkomma även i en över tid mycket ovanlig situation, det vill säga när en tredjedel av den svenska kärnkraftsproduktionen är avställd, skriver de tre generaldirektörerna.

DN-artikeln tar också avstånd från ”befängda konspirationsteorier om att kärnkraftsägarna avsiktligt har stängt av sina verk inför vintern i syfte att tjäna mer pengar” – något som Elisabet Höglund antyder i sin artikel. Detta och andra överreaktioner som förekommit från företrädare för elintensiv industri, Villaägarna men även elföretag ”bidrar varken till att öka förståelsen för hur elmarknaden fungerar eller kundernas förtroende för marknaden, som redan är utskälld helt i onödan”, skriver de tre.

De rekordhöga elpriserna utpekas alltså som den stora skandalen. I själva verket har marknaden fungerat precis som den ska för en vara som el som inte kan lagras och måste konsumeras i samma ögonblick som den produceras. Handel med el kan alltså inte jämföras med aktiehandel. Elisabet Höglund påpekar korrekt här att el är en mycket viktigare vara, desto bättre då att marknaden fungerar.

Hennes avslutande kommentar att el inte är något ”som ett fåtal giriga kraftproducenter och börsmäklare kan få leka med som de vill” är ytterligare ett av de osakliga och osmakliga argument som debatten fått se i vinter. Framskjutna platser i dagspressen borde däremot vara vikta för kunskapsspridning och inte ett bollande med egna känslobaserade reaktioner. Läsarna är värda det.

Kjell Jansson

Svensk Energi