Pressmeddelande 26 januari 2011

Ny kärlekskampanj hjälper chickens finna kärleken

Med Alla Hjärtans Dag runt hörnet, lanserar Svensk Fågel idag en lekfull och interaktiv webbkampanj under namnet Love Chicken. Den riktar sig till alla de som är hemligt förtjusta i någon av sina vänner på Facebook – men som är too chicken för att våga ta det allra första steget.

– Love Chicken är en del i Svensk Fågels arbete att stärka sin digitala närvaro, närma sig konsumenten och öka kännedomen om svensk kyckling. Genom att använda oss av en speciell dag som går i kärlekens och omsorgens tecken försöker vi berätta om den svenska kycklingens fördelar, säger Maria Donis, vd för Svensk Fågel.

Kampanjen låter dig peka ut den av dina Facebook-vänner som du skulle vilja lära känna lite bättre eller bara tycker extra mycket om. Det är först när ni båda har valt varandra och er kärlek har besvarats, som du avslöjas för den andra. Du kan även meddela dina vänner, som har blivit utpekade av någon annan att de har en hemlig beundrare bland sina vänner och på så vis hjälpa till att sprida lite kärlek och omsorg.

– Kampanjen har glimten i ögat och skapar på ett lättsamt sätt mer kännedom om Svensk Fågels blågula märkning bland den yngre målgruppen. Märkningen garanterar ett säkert val av svensk kyckling.

Bakom idé, produktion och lansering av kampanjen står den unga Stockholmsbaserade reklambyrån Astro Panic.

Du hittar kampanjen på www.lovechicken.se

För mer information kontakta:
Maria Donis, VD Svensk Fågel: Tfn: 08-787 55 21, Mobil: 0708-25 48 58,
E-post: maria.donis@svenskfagel.se, www.svenskfagel.se

Ashkan Azadi, Projektledare Astro Panic: Tfn: 0737-52 96 91
E-post: ashkan@astropanic.se, www.astropanic.se

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling.