Svensk kyckling bra mat i hungrig värld

– Den svenska kycklingen håller en extremt hög kvalitet när man talar om säker mat. Detta är en styrka som kan intressera människor även i andra länder.
Det sa den holländska bankmannen Nan-Dirk Mulder från Rabobank International nyligen vid ett framträdande på Nordic Poultry Conference på hotell Hilton i Stockholm.

De pågående förändringarna av vårt klimat i kombination med att vi blir allt fler människor på jorden sätter livsmedelsproduktionen i fokus. Vi behöver helt enkelt mer mat på vårt jordklot och behovet av animaliskt protein beräknas öka med 45 procent fram till år 2030. Samtidigt som den odlade arealen knappast kan ökas. Huvuddelen av ökningen (85 procent) sker i utvecklingsländerna, framför allt i Asien.

Nan-Dirk Mulder menar att den förhållandevis klimatvänliga kycklingen är intressant i detta sammanhang. Prognosen visar att konsumtionen av kyckling kommer att öka med 60 procent under de närmaste tjugo åren och han tror på den svenska satsningen på export av kycklingfötter till Kina.

– Kyckling är en bra proteinkälla som efterfrågas över hela världen och den svenska kycklingens starka kort är att den är ett säkert livsmedel. Detta är en kvalitet som är intressant även i Kina. Men för att lyckas krävs att man har en konkurrenskraftig produktion och att man får regeringens stöd i diskussionerna med de kinesiska företrädarna.

Andra talare under fjäderfäkonferensen i Stockholm var Anna Maria Corazza Bildt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Båda talade om de möjligheter som följer med attraktiv och god mat. Landsbygdsministern kommenterade regeringens vision om Sverige som Europas nya matland.

– Vi har i Sverige unikt goda förutsättningar för att producera riktigt bra mat och jag tror till fullo att Sverige kan slåss med alla europiska länder som matland. Om vi får matlandet Sverige att växa kan det ge 20 000 nya jobb till år 2020.

Nordic Poultry Conference hölls den 5-7 december 2012 på hotell Hilton i Stockholm med cirka 125 deltagare från samtliga fem nordiska länder.

För mer information, kontakta:
Maria Donis, vd på Svensk Fågel tel 08-787 55 21, e-post: maria.donis@svenskfagel.se
Nan-Dirk Mulder, Rabobank InternationalFood & Agribusiness Research & Advisory, UtrechtThe NetherlandsTel.: (+31) 030 712 38 22 Fax: (+31) 030 712 38 06E-mail:nan-dirk.mulder@rabobank.com

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk kyckling och kalkon. Vi representerar hela kedjan, från avelsföretag, kläckerier och fodertillverkare till bönder och slakterier. Medlemsföretagen är: Lantmännen Kronfågel, Guldfågeln, Lagerbergs Kyckling, Knäreds Kyckling, Bjärefågel och Ingelsta Kalkon. Alla arbetar mot samma mål – att ta fram världens bästa kyckling.