Fossilfri kollektivtrafik ökar kraftigt

Kollektivtrafiken i Sverige blir allt mer fossilfri och 2016 var andelen fossilfria drivmedel för bussar 76,8 %. Det framgår av färsk statistik från branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

- Det är mycket glädjande att andelen fossilfritt har ökat med mer än 10 % sedan 2015. Om man dessutom inkluderar spårbunden trafik som  i mycket hög grad drivs med el så är vi ännu närmare målet om en helt fossilfri kollektivtrafik, säger Mattias Adell, affärsutvecklare på Svensk Kollektivtrafik.

De mest använda fossilfria drivmedlen är RME, HVO, biogas och etanol, men de närmaste åren kommer även antalet elbussar att öka runt om i landet.

Statistiken är hämtad från FRIDA som är en branschgemensam miljö- och fordonsdatabas. Regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag använder FRIDA för att följa upp frågor som rör bland annat miljö, avtal och tillgänglighet.

För mer information: Mattias Adell, 072-520 73 21

• ny statistik fossilfri kollektivtrafik
  • fossilfria bussar
  • fossilfri

Våra medlemmar, regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag, erbjuder  lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,5 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 96 procent av landets busstrafik och 62 procent av landets tågtrafik.

Mattias Adell

Affärsutvecklare 072-520 73 21