Jämställdhet i kollektivtrafiken - det kan bara bli bättre

Det är nästan bara män på ledande positioner inom kollektivtrafiken, visar siffror som Svensk Kollektivtrafik idag presenterar på ett seminarium om jämställdhet på kollektivtrafikmässan ”Persontrafik 2010”.

Sammanställningen visar könsfördelningen på vd- resp ordförandeposter hos läns- och lokaltrafikbolag, tågoperatörer samt ett urval bussoperatörer.

25 läns- och lokaltrafikbolag
VD: 3 kvinnor, 22 män (fördelning i procent 12-88)
Ordförande: 1 kvinna, 24 män (fördelning i procent 4-96)

11 tågoperatörer
VD: 0 kvinnor, 11 män (fördelning i procent 0-100)
Ordförande: 1 kvinna, 10 män (fördelning i procent 9-91)

20 bussoperatörer
VD: 3 kvinnor, 17 män (fördelning i procent 15-85)
Ordförande: 3 kvinnor, 17 män (fördelning i procent 15-85)

– Det är uppseendeväckande siffror. Kollektivtrafikbranschen jobbar mot målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel och ledarskapet är en viktig del i det arbetet. I fördubblingsprojektet har vi sedan ett år ett gemensamt ledarutvecklingsprogram tillsammans med IFL på Handelshögskolan i Stockholm. Där är vi måna om att få med fler kvinnor. På den omgång som nyligen startat är 11 av 26 kvinnor, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik och ordförande för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

– Mansdominansen i transportbranschen generellt är väl känd. Kollektivtrafikbranschen ligger jämställdhetsmässigt anmärkningsvärt lågt med tanke på den ambitiösa uppgift som ligger i fördubblingsprojektet. Uppgiften kommer att kräva att man breddar sig med ny kompetens och nya perspektiv och där är kvinnor både som resurs och med sina erfarenheter värdefulla, säger Lena Smidfelt Rosqvist, Trivector och ordförande i Nätverket Kvinnor i Transportpolitiken, och en av deltagarna i dagens seminarium.

Seminariet äger rum den 27 oktober kl 14.00-14.30 på Stockholmsmässan. Pressackreditering sker till Stockholmsmässan. Läs mer på www.persontrafik.se.

Sammanställningen är gjord av Svensk Kollektivtrafik. Samtliga trafikhuvudmän resp. samtliga tågoperatörer anslutna till Tågoperatörerna och som erbjuder persontrafik är med. Ett slumpvist urval har gjorts av bussoperatörer baserat på ett urval av olika storlekar på företag.

Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, tfn 070-528 08 70
Lena Smidfelt Rosqvist, Trivector, ordförande i Nätverket Kvinnor i Transportpolitiken, tfn 0702-19 54 28.

Svensk Kollektivtrafik är läns- och lokaltrafikens branschorganisation. Medlemsföretagen, trafikhuvudmännen, har ansvaret för den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige. Drygt 1,2 miljarder resor görs årligen med kollektivtrafiken.

• persontrafik 2010
  • charlotte wäreborn schultz