Konsumentföreningen Stockholm och Svenska Bin vill bevara surret

Konsumentföreningen Stockholm och Svenska Bin vill bevara surret

Inbjudan till seminarium Bi Happy: Hur kan vi gynna pollinatörerna? Är honung nyttigt och kan mjölksyrabakterier från honung bidra i kampen mot antibiotikaresistens? Vilka smaker kan bina samla ur den svenska floran? Kan vi mata bina? Kom och lyssna på en biexpert, en trädgårdsmästare, en forskare och en matinspiratör 4 maj på ABF i Stockholm. Seminariet är gratis och öppet för Coops medlemmar.

Nästan tre fjärdedelar av alla livsmedel på butikshyllorna är beroende av att bin, humlor och andra insekter pollinerar våra växter medan de samlar mat till sig själva.

Vad kan vi göra för att gynna pollinatörerna?

Kom och lyssna på en biexpert, en trädgårdsmästare, en forskare och en matinspiratör.

Smaka på svensk sorthonung i Honungsbaren och låt dig inspireras av härliga maträtter med honung som ingrediens.

Tid: Torsdag 4 maj, kl 18–20.

Plats: ABF huset, Sveavägen 41, Sandlersalen. Seminariet är kostnadsfritt för Coops medlemmar.

PROGRAM

18.00 Välkommen. Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm, moderator

18.10 Pollinatörerna, ekosystemen och vår mat, Lotta Fabricius Kristiansen, biodlare, Svenska Bin.

18.40 Den humlerika täppan, Stadsodlingen på Garnisonen, Maria Svennbeck, trädgårdsmästare.

19.00 Honungens mjölksyrabakterier – vårt nästa antibiotikum? Tobias Olofsson, forskare, Concellae och Lunds universitet.

19.30 Gott med sorthonung, Sara Begner, matinspiratör, chef Coops provkök och Anna Lind Lewin, Svenska Bin.

19.50 Introduktion till provningen av sorthonung, Anna Lind Lewin, Svenska Bin.

Efter seminariet blir det Honungsbar "Smaka på Svenska Bin", tips på bivänliga fröer och lökar från Impecta och Lökgrossisten.

20.30 Avslutning

ANMÄL DIG HÄR

Dela gärna eventet på facebook

------------------------------------------------

Svenska bin samarbetar också med Coop som stöttar #bevarasurret genom att erbjuda Coopmedlemmar att växla in sina poäng i Poängshopen till bin. Resultatet är hittills 780.000 nya bin som ska placeras ut runt om i Sverige.

Du kan donera poäng till bin här

Läs mer om samarbetet mellan Svenska Bin, Konsumentföreningen Stockholm och Coop