Kocken Paul Svensson blir biodlare

Kocken Paul Svensson blir biodlare

Under våren inleder kocken Paul Svensson ett samarbete med Svenska Bin där den välkände tv-kocken och krögaren på Fotografiskas restaurang i Stockholm tar sina första steg från total nybörjare till självständig biodlare.

”Jag har länge drömt om att ha egna bikupor hemma. Bina är ju avgörande för pollinering och bra skörd och vi gillar att odla i vår trädgård.
För att inte tala om att man får egen honung som är väldigt god som smaksättare
i matlagning. Jag får mina bin i början av maj och ser fram emot att kunna bjuda på nyslungad honung till färska bär på midsommar.”

Paul och hans familj blir i sommar skötare av nära 150 000 små surrande husdjur.
Pauls intresse för ekologi och hälsa ligger också bakom att Fotografiskas restaurang har så stor tonvikt på goda och närodlade vegetariska råvaror. En satsning som ledde till att de efter bara några månader fick DN:s pris Gulddraken.
Biodlingen sker i den egna trädgården hemma på Älgö i Stockholms skärgård. Till stöd har Paul och hans familj den erfarna biodlaren och experten Lotta Fabricius Kristiansen från Svenska Bin. www.svenskabin.se
– Att odla bin är inte så svårt som många tror. De klarar sig bra på egen hand i ett par veckor. Det som är viktigt är att välja en bra bigård där bina står torrt, skyddat från vind och har bra tillgång till nektar och pollenväxter under hela säsongen. Då har bina bra förutsättningar för att hålla sig starka och friska, säger Lotta som arbetat med bin i 15 år.
I vår kommer även personalen på Fotografiskas restaurang att få träffa Pauls bin på plats och lära sig om biodling och smaka på olika honungssorter.

Samarbetet med Paul Svensson ingår i en långsiktig satsning där Svenska Bin matchar intresserade kockar med lokala biodlare för att sätta fokus på hur viktiga bina är som pollinatörer av vår mat. Kocken Rune Kalf Hansen som driver ekologiska snabbmatsrestaurangen Kalf&Hansen vid Mariatorget i Stockholm, samarbetar till exempel med biodlarföreningen i Tantolunden.
Läs mer på: http://www.mynewsdesk.com/se/svenska-bin/news/honung-fraan-tantos-bin-landar-i-kalf-hansens-koek-105371

Bakom projektet ligger projektet Svenska Bin med stöd av Svenskt Sigill.