Bilden: Anders Sjöstedt, Emil Andersson och Linus Karlsson jublar på Paralympics.             Foto: Parasport Sverige
Bilden: Anders Sjöstedt, Emil Andersson och Linus Karlsson jublar på Paralympics. Foto: Parasport Sverige

KLART: Svensk para-bordtennis går till sitt ”hemmaförbund”

Svensk para-bordtennis administreras från och med den 1 januari 2017 fullt ut av Svenska Bordtennisförbundet och flyttas alltså över från Parasport Sveriges regi. Det står klart efter att det formella beslutet fattats av båda organisationerna.

Redan i november 2010 stod en gemensam och tydlig ambition klar – att två skulle bli en. Detta stod att läsa om i rapporten som heter just ”Två blir en" angående en eventuell överflyttning av bordtennisverksamheten inom Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté till Svenska Bordtennisförbundet (SBTF)

Nu är den sammanslagningen verklighet. Både Svenska Parasportsförbundet och Svenska Bordtennisförbundet har nu fattat det formella beslutet att Para-bordtennisen från och med den 1 januari 2017 fullt ut flyttas över till Svenska Bordtennisförbundet.

Beslutet innebär att Svenska Bordtennisförbundet tar över all administration för Svensk Para-bordtennis och även kontakten med Riksidrottsförbundet i frågor gällande Para-bordtennis. De klubbar som inte ännu är medlemmar hos Svenska Bordtennisförbundet kommer inom de närmaste dagarna få erbjudandet att teckna detta.

– Para-bordtennisen är väl utvecklad från topp till bredd, men det borde vara självklart att de bästa förutsättningarna för idrotten finns i ”hemma-förbundet”. Därför känns det väldigt lovande att para-bordtennisen kan vara en föregångare i arbetet för en ökad inkludering, säger Margareta Israelsson, ordförande för Parasport Sverige.

Internationellt är Para Table Tennis, sedan 2007, en del av det internationella bordtennisförbundets, ITTF, verksamhet. Mottot ”one sport, one family” gäller hela bordtennisvärlden och ITTF uppmanar sina medlemsländer att ta ansvar för alla bordtennisspelare.

– Det känns mycket bra att vi nu äntligen har kommit så här långt även i Sverige och jag är övertygad om att vi alla vinner på att arbeta tillsammans säger Svenska Bordtennisförbundets Ordförande Petra Sörling.

Kontakt:
Andrea Schmalzried