SM i TTX vid förra årets SM-vecka i Helsingborg. Foto: David Iborn

Träffa världssjuan Falck i samband med SM i bordtennis TTX

På lördag den 31 augusti avgörs för andra gången SM i bordtennis TTX. Spelplats denna gång är Destination Apelviken i Varberg.

TTX är en form av bordtennis som startats av det internationella bordtennisförbundet, ITTF som med fördel spelas utomhus. Bollen är större och tyngre för att kunna motverka vind och racketarna som används är helt utan friktion. Lägg till ett finurligt räknesätt och att alla matcher dessutom avgörs i bäst av tre set där varje set är två minuter vilket borgar för snabba och spännande matcher med många vändningar. Spelformen har blivit mycket populär och i helgen avgjordes TTX-eventet ”Smash Street” i Denver, USA, där 4000 spelare deltog.

Förhoppningarna är stora om att deltagandet också kommer att bli högt i Apelviken då mästerskapet spelas i samband med en stor festival.

Klockan 10.00 spelas klassen för licensierade spelare och klockan 13.00 är det dags för den öppna klassen där vem som helst är välkommen att delta.

– Vi hoppas på både bra väder och högt deltagande. TTX är en spännande form av bordtennis som tilltalar den breda massan på grund av sin enkelhet. Utrustningen gör att det ofta blir många och långa dueller. Ur ett hälsoperspektiv är det också en perfekt form av motion då det både är inkluderande i och med att i princip vem som helst kan spela och dessutom ger det frisk luft eftersom det vanligtvis spelas utomhus. Det skall bli väldigt spännande att se hur Varbergspubliken tar emot TTX, vi tror själva mycket på den här spelformen, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Under lördagen bjuds det också in till presskonferens med delar av det svenska landslaget i bordtennis som befinner sig på träningsläger i Halmstad där de sista detaljerna inför lag-EM i franska Nantes finslipas. Världssjuan och silvermedaljören från VM i Budapest kommer till Apelviken klockan 14.30. Dessutom finns regerande svenska mästarinnorna Linda Bergström (damer singel) och Christina Källberg (damer dubbel) på plats. Ett mästerskap där Sverige har goda möjligheter till medalj på både herr- och damsidan.

– Jag tycker det ser väldigt bra ut. Vi har flera spelare som tagit stora steg framåt på sistone, både på dam- och herrsidan, inte minst ur det yngre gardet. Våra spelare håller så pass hög klass att jag tycker att vi måste sikta mot medaljerna. Givetvis är det många om budet men når alla upp till sin maximala nivå finns det inget lag vi inte kan rå på, säger Svenska Bordtennisförbundets sportchef Mikael Andersson som också finns på plats i Varberg.

Presskonferensen inleds 14.30 och hålls vid Restaurang Solviken i Apelviken, Varberg.

Läs mer om lag-EM i Nantes
Läs mer om TTX

Kontakt på plats: Thomas Buza, e-post: thomas.buza@svenskbordtennis.com, tel: 0708-72 73 78