"Welcome to the next level" sades många gånger inför VM men nu även efter VM.

VM-succé för Halland – besökarna omsatte 51,6 miljoner kronor

Bordtennis-VM 2018 i Halmstad var ett hållbart och lyckat evenemang ur flera perspektiv. Mästerskapet gav inte bara mångmiljonintäkter till det lokala näringslivet, utan har också satt avtryck genom de många sociala aktiviteter som anordnats i regionen.

Lag-VM i bordtennis 2018, som spelades i Halmstad Arena den 29 april–6 maj, lockade tusentals besökare från hela världen till Sverige och den halländska residensstaden. Den turistekonomiska rapporten för evenemanget visar att besökarnas totala omsättning uppgick till 51,6 miljoner kronor, varav cirka 21,4 miljoner kronor gick till logi/boende och cirka 30,2 miljoner kronor gick till konsumtion.

Men det var inte bara turisterna som bidrog till det lokala näringslivets ökade intäkter under VM-veckan. Arrangörernas sammanställning visar att cirka 27,8 miljoner kronor betalades ut till de aktörer som levererade varor och tjänster till mästerskapet. Av dessa medel gick 78 procent till lokala företag, 4 procent till lokala föreningar och Halmstads kommun samt 18 procent till övriga svenska och utländska företag.

Projektet PING PONG POWER, som pågår 2015–2018, har varit en drivande kraft med sociala aktiviteter både inför och under VM. Syftet med PING PONG POWER är att öka intresset för bordtennis i allmänhet och lag-VM 2018 i synnerhet, och genom projektet har cirka 100 pingisbord delats ut till skolor, äldreboende och asylboenden i Halland.

Svenka Bordtennisförbundet ordförande kommenterar
– För oss har det hela tiden varit viktigt att ett VM på hemmaplan skulle vara något mer än själva tävlingen. PING PONG POWER var en mycket viktig del i arbetet med att nå den målsättningen. Våra ledord har varit tillväxt, hållbarhet och synlighet och vi är enormt nöjda och stolta över resultatet. Flera hundratusentals människor har kommit i kontakt med bordtennis och fått möjlighet att prova på vår sport. I framtiden kommer vi även fortsättningsvis att ha en offensiv strategi med att söka flera internationella evenemang och där kommer PING PONG POWER-aktiviteterna givetvis att leva vidare. Bordtennis har många hälsofördelar och är en sport som passar alla. Vi är övertygade om att det är en framgångsrik kombination för att kunna sprida vår sport maximalt, säger Petra Sörling, Svenska Bordtennisförbundets ordförande

Siffror: Turistomsättningen under bordtennis-VM

• 51,6 miljoner kronor blev den totala turistomsättningen, varav cirka 21,4 miljoner kronor gick till logi/boende och cirka 30,2 miljoner kronor gick till konsumtion.
  • 57 procent av den totala turistomsättningen stod spelare, ledare och förbundsdelegater för, medan publiken och dess medföljare stod för resterande 43 procent.
  • 784 kronor per dag spenderade den genomsnittlige dagpendlaren, det vill säga en VM-besökare som inte bor i Halmstad och återvände till sin permanentbostad på kvällen.
  • 1 311 kronor per dag spenderade den genomsnittlige övernattaren och därtill ytterligare 458 kronor för logi/boende.
  • Den turistekonomiska rapporten gjordes av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Region Halland. Rapporten bygger på totalt 3 190 intervjuer som genomfördes både på plats under VM och via webbenkäter.

Kontaktperson:
    Petra Sörling
    Ordförande Svenska Bordtennisförbundet
    psorling@ittf.com
    073-398 20 40

LIEBHERR World Table Tennis Championships 2018 arrangerades 29 april–6 maj i Halmstad Arena. 70 damlag och 72 herrlag från omkring 100 nationer deltog i mästerskapet. Arrangörer var Internationella Bordtennisförbundet, Svenska Bordtennisförbundet och Destination Halmstad.