Rinkeby stadsdelsprogram är sjösatt

En stor del av miljonprogrammets flerbostadshus i Järva behöver rustas upp. Genom att hålla samman  nybyggnads- och ombyggnadsprojekt i program tar vi ett helhetsgrepp om hela vårt fastighetsbestånd i en stadsdel. I november 2013 lanserades Rinkeby Stadsdelsprogram för de boende i området.

– Stadsdelsprogrammen är helt nytt sätt att arbeta på. Tack vare att vi på ett tidigt stadium vet vad vi vill göra kan vi också förhålla oss till vår omvärld på ett helt annat sätt och vi står starkare som bolag. Stadsdelsprogrammet kan beskrivas som en handlingsplan som ligger som grund för senare om- och nybyggnadsprojekt, säger Emelie Eriksson, Stadsdelsansvarig fastighetsutvecklare på Svenska Bostäder.

Svar på våra boendes synpunkter i Järvadialogen

Satsningen i Järva är en förutsättning för social hållbarhet och ombyggnationen är vårt svar på våra boendes synpunkter i Järvadialogen där trygghetsfrågorna ofta hamnar i fokus.

November 2014 presenterade vi vårt stadsdelsprogram för Rinkeby för våra hyresgäster i området.

– Vårt bostadsområde i Rinkeby har stora kvaliteter i de inre delarna med sina vackra bostadsgårdar,men husen vänder slutna baksidor mot de offentliga gatorna runt om. Genom att öppna upp fasaderna mot de offentliga stråken med nya genomgående entréer och mindre tillbyggnader vill vi öka tryggheten och samtidigt skapa en mer varierad bebyggelse, förklarar Emelie Eriksson.

I mötet mellan bostadsgården och de offentliga gatorna ligger idag stora parkeringshus på
torgytor och det är idag ett slags ”ingenmansland”. Här vill vi skapa nya mötesplatser för de boende som kan bidra positivt till den sociala sammanhållningen. Här planeras också för tornpar som ger karaktär åt bostadsområdet.

– Vi fick en fantastisk respons från våra boende. Stämningen var verkligen toppen! Den främsta kritiken var att man tycker att det kommer ta för lång tid innan allt det nya står klart, avslutar Emelie Eriksson.

.