Snart dags för Sveriges största ölevenemang

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2018 10:15 CET

En Öl & Whiskymässa

Sjätte till sjunde april är det åter dags för En Öl & Whiskymässa i Göteborg som tenderar att bli Sveriges största ölevenemang med närmare 90 ölutställare. Totalt kommer besökarna kunna uppleva öl, whisky, rom, gin och andra spritdrycker hos nästan 170 utställare.

Göteborg anses vara Sveriges ölhuvudstad och det är troligtvis den bryggande gemenskapen som är en av orsaken till det stora deltagande hos ölföretagen.

– Bryggerierna i Göteborg stöttar varandra och driver tillsammans ölutvecklingen framåt vilket har gjort dom och Göteborg starka på den svenska ölkartan. Det tror vi inspirerar andra bryggerier och importörer att vilja komma hit och möta Göteborgspubliken säger Stanley Wong, VD på Svenska Mässan som arrangerar En Öl & Whiskymässa tillsammans med Svenska Mässan.

Mässan startade 2013 och har sedan första året dubblat antalet besökare och förväntas i år att besökas av 24 000 besökare under två dagar. Med närmare 90 medverkande ölutställare utmanar mässan att bli Sveriges största ölevenemang. Intresset för öl har de senaste åren ökat lavinartat och En Öl & Whiskymässa har även en stor betydelse för de svenska bryggerierna och deras positionering både i Sverige och utomlands.

- En Öl & Whiskymässa har en väldigt trevlig atmosfär, och har jämfört med andra stora ölmässor lyckats väva ihop en mysig känsla med ett stort utbud, säger Olle Andersson på O/O Brewing. Vi märker att fler och fler av våra internationella kontakter kommer till Göteborg för att uppleva GBG Beerweek och En Öl & Whiskymässa.

Som en stor mässa med många ölutställare anordnades 2015 för första gången En Öl & Whiskymässas öltävling. Tävlingen har vuxit i både anseende och storlek med åren och kommer troligtvis slå tidigare års rekord, det kommer att vara mer än 500 medverkande öl i årets upplaga. Tävlingen har inspirerat till att starta En Öl & Whiskymässas whiskytävling som arrangeras tillsammans med Whiskytower. En jurygrupp bestående av både män och kvinnor med kunskap och erfarenhet av att recensera whisky har handplockats för uppdraget och ansvarig för domargruppen är den välrenommerade Ingvar Rönde.

– Vi vill med tävlingen ge våra utställare möjligheten att visa upp sig och sina drycker för att bidra till en ökad kännedom och status för whiskyn, vilken den förtjänar säger Stanley Wong.

Lördagsbiljetterna till årets mässa är sedan en tid slutsåld men än finns fortfarande fredagsbiljetter kvar för den som vill uppleva världens öl, whisky och andra spritdrycker.

Fakta En Öl & Whiskymässa
När: 6-7 april
Var: Svenska Mässan i Göteborg
Antal utställare 170 varav cirka 90 är utställare med öl
Antal besökare: Mässan förväntas besökas av 24 000 besökare

Svenska Dryckesmässor arrangerar åtta årligt återkommande dryckesmässor i Sverige som besöks av fler än 55 000 personer varje år.

Kommentarer (0)

Kommentera