SM i Fallskärmshoppning!

Lördagen den 19 september anordnas SM i frifallsgrenen 10-manna speedformation på Johannisbergs Flygfält i Västerås. Tävlingen arrangeras av Svenska Fallskärmsförbundet och Fallskärmsklubben Aros.

Tävlingsgrenen 10-manna speedformation går ut på att laget, som består av tio fallskärmshoppare, snabbt hoppar av flygplanet på 3300 meters höjd utan att hålla i varandra. Lagmedlemmarna har sedan max 43 sekunder på sig att finna varandra i luftrummet och bilda en på förhand lottad formation. Tävlingen består av fyra tävlingshopp och varje hopp består av en ny formation. Hoppen filmas av en kameraman och bedöms sedan av domare på marken. Det lag som på kortast tid lyckas bygga formationerna komplett vinner.

I år är sju lag, från Umeå i norr till Skåne i söder, med och tävlar om SM-guldet som 2014 gick till Västeråslaget Active 8-9-10.

Tävlingen börjar klockan 9.00 på lördag och kommer att pågå hela dagen. Om ni har möjlighet att komma och skriva/sända från tävlingen hjälper vi gärna till att få fram snygga bilder/filmer och ordnar självklart så att ni får intervjua både tävlingsarrangörer och tävlande - efter era önskemål.

Är detta något som är intressant och möjligt för er att göra? Tveka då inte att höra av er till tävlingens presskontakt Amanda Gyllenpanzar på: telefon: 0705 - 442880 eller e-post a.gyllenpanzar@gmail.com

*På bifogad bild ser ni Västeråslaget Active 8-9-10 som vann SM guld 2014, under ett av fjolårets tävlingshopp. Formationen på bilden heter ”Out-In”. Fotot är okej att använda fritt i pressen. Ange fotograf: Ola Persson."

• Sport

Per-Olov Humla