Release av EM 2016 logotype

PRESSRELEASE HANDBOLLS EM2016 - TVÅ ÅR KVAR!

Idag, 4 december 2014, är det exakt två år kvar till avkast för EM 2016 som går i Sverige. I samband med damernas sista förberedande match inför EM i Kroatien/Ungern i Helsingborg Arena, presenterades profilen för EM2016.Logotypen och de grafiska elementen är målade för hand. Symbolen står för snabbhet och fart. Den skildrar kontrasten mellan det mjuka och hårda i sporten. Det äkta, passionerade – känslorna som handboll förmedlar både på och utanför planen. Det är vad vi ska se och känna under mästerskapet, på planen är vi alla lika.Pure heart. All hands.FEM VÄRDSTÄDERMästerskapet ägs av Europeiska Handbollsförbundet (EHF), som har gett Svenska Handbollförbundet uppdraget att stå för arrangemanget 2016. SHF har i sin tur bildat ett dotterbolag, Handbolls-EM 2016 AB, som kommer att stå för genomförandet. Detta bolag drivs av Frank Ström (VD) och Matilda Boson, före detta Svensk landslagsspelare (marknadsansvarig). Styrelseordförande är Fredrik Rapp (Företagere och tidigare ordf i svensk damhandboll) och i dagens styrelse sitter:• Therese Wallter (Marknadsansvarig OV Beachhandboll)• Therese Albrechtsson (Entreprenör)• Stefan Lövgren (VD Svenska Handbollslandslaget)• Eva Agarsson (Personalchef på PostNord Logistics TPL AB)• Carl Unger (Varumärkesexpert)• Stefan Hedelius (Global Marknadschef SAS)• Matilda Boson (Marknadsansvarig EM2016)• Frank Ström (VD EM2016)Mästerskapet genomförs i nära samarbete med följande värdstäder, där första matchen är den 4 december på Hovet, Stockholm och finalen den 18 december i Scandinavium, Göteborg.StockholmHovetGruppspelMalmöMalmö IsstadionGruppspelGöteborgScandinaviumMellanrunda och finalspelKristianstadKristianstad ArenaGruppspelHelsingborgHelsingborg ArenaGruppspel och mellanrundaEM BERÖREM i handboll är ett stort arrangemang som engagerar och berör. Senaste mästerskapet i Serbien 2012 genererade i:• 400 medierepresentanter på plats• Visades i 29 länder• 1 200 timmar• 380 miljoner TV-tittareTill mästerskapet i Ungern/Kroatien väntas 750 medierepresentanter där 85 TV-stationer sänder mästerskapet i 145 länder.Detta är andra gången Sverige arrangerar ett dammästerskap. Senast vi var värdar var 2006. I det mästerskapet kom Sverige på sjätteplats. 2016 vill vi slå rekord både på planen och på läktaren.Sverige mottager arrangörsflaggan efter årets EM i Budapest den 21 december. Efter det är det full fart framåt mot ett oförglömligt mästerskap i Sverige! Häng med på resan. Du är viktig för oss.CITAT FRÅN SPELARE”Ett mästerskap på hemmaplan är något alla drömmer om!”Sabina Jacobsen”Mäktigt att få representera Sverige på hemmaplan! Jag hoppas få jubla inför en stor och engagerad publik”Hanna Fogelström”Det hade varit en stor ära för mig att få spela för landslaget i ett mästerskap på hemmaplan! Där hoppas och tror jag på att det kan bli en stor succé både från publik och från oss på plan”Natalie HagmanKONTAKTINFORMATIONFrank StrömFrank.strom@handball2016.comMatilda BosonMatilda.boson@handball2016.com