E-boken - Mat, din hälsa och miljön - nästa generation miljöläromedel

Varför en e-bok?
Tack vare det digitala format är e-boken alltid aktuell, når ut till alla elever och finns alltid tillgänglig online, kostnadsfritt, för alla skolor. E-boken är skapad för att läsas och användas direkt i datorn, men kan också skrivas ut för att användas som traditionellt läromedel.

Ett grepp om verkligheten
Med det tryckta läromedlet Natur & Miljöpärmen förankrade förlaget grunderna - så fungerar naturen och därför påverkas klimatet av vår livsstil. Nu uppstår nästa fråga: Vad gör vi nu?
Det är här e-böckerna tar ett sjumilakliv.

E-boken ”Mat, din hälsa och miljön” väjer inte för svåra ämnen. Genom orsaks- och konsekvenskedjor ser eleven hur våra middagsval påverkar planeten och vardagen för människor runtom i världen.

Dessa svåra koncept åtföljs alltid av positiva och inspirerande exempel på hur vi alla kan göra skillnad. Förutom praktiskt genomförbara tips om fönsterodling (windowfarming.org) och mer vegetariskt på menyn, lyfter boken fram lokala miljöhjältar som Bittan, som efter ett samtal med chefen för det skånska Kullaflyget fick dem att helt ändra sin meny. Istället för det polarbröd de serverat, som dels transporterats långa sträckor och dels inte representerar skånsk mattradition, började Kullaflyg servera lokalt producerad mat med skånsk prägel.

E-boken ”Mat, din hälsa och miljön” tar avstamp i dagens mattrender: vi äter mer kött, importerar mer importerad mat, och dessutom slänger vi en fjärdedel av maten vi köper. För en genomsnittsfamilj innebär det 12,000 kronor rakt ned i soppåsen varje år.

Eleven vägleds genom livsmedelskedjan, undersöker vad som påverkar vårt val av mat och hur små, enkla justeringar kan göra stor skillnad.

Precis som i förlagets tidigare böcker, består e-boken av en elevdel och en lärarhandledning med färdiga lektionsupplägg. Materialet följer den nya läroplanen (Lgr 11) och konceptet ”Lärande för hållbar utveckling”.