Rekordstort intresse för konfirmation i Umeå

Trycket på platser var större än på många år när anmälan till konfirmation 2016/2017 öppnade förra veckan. Efter tre timmar var 185 ungdomar anmälda och alla platser på Norrbyskär fullbokade.

– Vi är väldigt glada över det stora intresset och har precis lyckats öppna upp för ytterligare platser, säger Maria Hammarström, ansvarig för konfirmationsarbetet inom Svenska kyrkan i Umeå.

Kyrkan bjöd på bio

Torsdag den 1 september samlades över 200 ungdomar på SF Filmstaden för att få kort information om konfirmation innan filmen Hitta Doris drog igång. Svenska kyrkan visade en film med axplock från några olika alternativ som filmats med Go Pro-kameror av ledare och konfirmanderna själva. Det var första gången Svenska kyrkan i Umeå bjöd ungdomar på bio.

– Upplägget med bio blev väldigt lyckat eftersom vi fick en chans att träffa vår målgrupp på riktigt, säger Maria Hammarström.

Efter bion hölls ett informationsmöte med möjlighet till anmälan på Kafé Station.

– Nästa år behöver vi hålla till i en större lokal, vi var inte riktigt beredda på att så många föräldrar och ungdomar skulle komma, säger Maria Hammarström.

Många konfaalternativ

Sommarläger på Norrbyskär har länge varit ett populärt alternativ bland umeborna, men det finns många fler att välja på, allt från bussresa till Taizé i södra Frankrike till veckoträffar under hela läsåret mitt i stan. Nytt för i år är ett alternativ med innebandy-tema samt 2:a chansen, ett alternativ för alla födda 99-01.

– Vi försöker erbjuda så många olika alternativ att det finns något för alla, säger Maria Hammarström.

Halverad avgift

I slutet av 2015 beslutade kyrkofullmäktige om en halvering av lägeravgiften vilket innebär att de flesta lägeralternativ kostar 1 000 kr per person. Det finns även helt kostnadsfria alternativ. Syftet är att konfirmation ska vara tillgängligt för så många som möjligt.

Behöver inte vara troende

En missuppfattning som Svenska kyrkan ibland stöter på bland föräldrar och ungdomar är att man behöver tro på Gud för att åka på konfirmationsläger.

– Konfirmationen riktar sig till alla, vare sig man tror på Gud eller bara är nyfiken. Det är en fantastisk möjlighet att få nya vänner och samtidigt få prata om de stora frågorna i livet. Vad man senare landar i under själva konfirmationstiden är naturligtvis upp till var och en, säger Maria Hammarström.

Fakta konfirmation:

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Man behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp – många konfirmander döps under sin konfirmandtid för att kunna fullfölja konfirmationen.

För mer information: www.samycketmer.info

Kontaktperson: Maria Hammarström, 090-200 26 17 / maria.hammarstrom@svenskakyrkan.se

• Religion, tro

• Umeå