David Ingvars pris till Kaj Blennow, en av Nordens mest framgångsrika neuroforskare

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2011 14:15 CEST

Svenska Läkaresällskapet belönar varje år god medicinsk forskning på olika sätt. David Ingvars pris, 35 000 kronor, tilldelas i år Kaj Blennow, Göteborg.

Kaj Blennow är en av Nordens mest framgångsrika forskare och har under de senaste 20 åren byggt upp en stor forskargrupp fokuserad på att med neurokemiska markörer öka sannolikheten för att patienter med minnessjukdomar ska få korrekt diagnos.

Priserna delas ut vid Läkaresällskapets Årshögtid den 1 november kl 18. Förslag till mottagare av nästa års priser lämnas till SLS senast den 1 mars 2012. Mer information finns på www.sls.se.

Kontakta Malin Wåhlin, malin.wahlin@sls.se, 08-440 88 66, för mer information.

(Foto: Magnus Gotander)

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en klokare vård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 16 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. Medicinska riksstämman har vi arrangerat varje år sedan 1943. Mer information hittar du på www.sls.se.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.