Hur kan vi ha ett överflöd av livsmedel samtidigt som människor knappt har mat på bordet?

Nyhet -

Frivilligorganisationer runt om i landet möter idag helt nya grupper som söker hjälp. Antalet människor som lever i utsatthet ökar ständigt och individer som inte har ekonomisk tillgång till tillräcklig eller näringsrik mat blir fler och fler. Livsmedelstrygghet är inte längre en självklarhet i Sverige. Detta samtidigt som stora mängder ätbar mat slängs.

På ett seminarium i Almedalen samlade vi företrädare för både ideell sektor och livsmedelsbranschen för att gemensamt diskutera vad som hindrar oss från att kunna ta vara på betydligt större mängder mat.

Diskussionerna handlade om hur livsmedelsbranschen och ideell sektor kan börja samverka på ett strukturerat och nationellt plan. Sverige ligger långt efter vad som i de flesta andra länder sedan länge varit en självklarhet och är ett av få länder i Europa som saknar en nationell matbank.

Med en nationell digital matbank skulle vi tillsammans kunna ta hand om de stora volymerna överskottslivsmedel från centrallager och producentledet. Fördelen med ett digitalt system är att såväl mängden svinn som mottagningskapacitet är synligt för alla och att det är lätt att matcha utbud med efterfrågan. För livsmedelsproducenterna vore en nationell matbank intressant, men för butiken är samarbetet med de lokala frivilligorganisationerna viktigare.

Lyssna till det spännande seminariet

Deltagare i panelen:

Tove Larsson, Projektledare, Sveriges Stadsmissioner