Anna Elgh, vd Svenska Retursystem

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Med Svenska Retursystem som kärninvesterare introducerade Danske Bank hållbarhetsfonden DI Invest European Corporate Sustainable Bond år 2016. På 18 månader har fonden vuxit från 53 till 583 miljoner Euro och intresset från bankens nordiska kunder bara växer.

– Svenska Retursystems uppdrag handlar om att effektivisera och minska dagligvarubranschens miljöpåverkan. För oss är det därför en självklarhet att våra finansiella placeringar ska bidra till minskade utsläpp. Vi är både glada och stolta över att vi har inspirerat så många fler företag att investera för framtiden, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Svenska Retursystem förvaltar cirka 600 miljoner kronor i pantmedel från systemet med returlådor och returpallar. Bolaget har sedan flera år tillbaka utmanat Danske Bank att hjälpa till att placera pantmedlen så att de bidrar till en hållbar framtid med fokus på klimatfrågan.

I juni 2016 introducerade Danske Bank hållbarhetsfonden DI Invest European Corporate Sustainable Bond med Svenska Retursystem som kärninvesterare. Fonden var en av de snabbast växande i sin kategori förra året och är nu är en av de största europeiska fonderna som integrerar hållbarhet i traditionell analys och portföljförvaltning.

De hållbara placeringarna visar sig även vara lönsamma placeringar. Den årliga avkastningen för hållbarhetsfonden 2017 låg på 2,84 %. Bruttoavkastning 2017: 3,65 %.

Om DI Invest European Corporate Sustainable Bond:
Fonden investerar företrädesvis i företagsobligationer utgivna av företag med en stark hållbarhetsprofil avseende miljö, sociala förhållanden och ägarstyrning och som integrerar ett hållbarhetstänkande i relation till klimatförändringar och CO2-utsläpp. Varje utgivare måste leva upp till internationella principer för hållbara investeringar och fonden investerar inte i kontroversiella sektorer.