Svenska Retursystem stöttar Stockholms Stadsmissions arbete för minskat matsvinn

Svenska Retursystem går in som samarbetspartner till Stockholms Stadmissions verksamhet Matcentralen under en treårsperiod.Samarbetet innefattar ekonomiskt stöd såväl som kunskapsstöd.

–Precis som vi arbetar Matcentralen med att minska matsvinnet från livsmedelsbranschen. Att maten samtidigt går till behövande är verkligen en win-win-situation, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Matcentralen tar hand om donationer från olika livsmedelsföretag med mat som annars troligen skulle ha kastats. Maten distribueras vidare till verksamhetens social supermarkets Matmissionen Veddesta och Hägersten, men även till hjälpverksamheter i Stockholm. På så sätt får människor som lever i social och ekonomisk utsatthet tillgång till mat av hög kvalitet.

Matcentralen vilar på tre ben:

• Bidrar till minskat matsvinn.
  • Möjliggör för människor som lever i ekonomisk utsatthet att få tillgång till mat av hög kvalitet.
  • Erbjuder människor som vill arbetsträna och närma sig arbetsmarknaden genom att ge dem personligt stöd, yrkeserfarenhet inom butik och service, logistik och livsmedelshantering.

– Då stora delar av logistiken för Matcentralen är gåvodriven är vi beroende av att få in samarbetspartners som är med och finansierar driften av denna. Vi är därför glada över att Svenska Retursystem valt att stödja vårt arbete. Det gör det möjligt för oss att ytterligare utveckla verksamheten, säger Johan Rindevall, verksamhetschef för Matcentralen på Stockholms Stadsmission.

I takt med att Matcentralen växer har Stockholms Stadsmission upprättat ett advisory board där bred och relevant kunskap från branschen representeras. Då Svenska Retursystem har lång erfarenhet av logistik deltar bolaget, representerat av Anna Elgh, i detta forum och stöttar med kunskap.

– Det är fantastiskt att se hur Matcentralen skapat ett så bra system för mat som annars skulle ha kastats. Nu hoppas vi att det etableras fler liknande projekt över hela landet så att människor som lever i ekonomisk utsatthet i hela Sverige kan få ta del av samma möjlighet, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Svenska Retursystem driver och utvecklar dagligvarubranschens gemensamma retursystem för distribution av varor. Alla aktörer i branschen samverkar för att utveckla ett så effektivt och miljöanpassat system som möjligt. Distributionen sker med returlådor och returpallar.