Nyinstiftat pris i kulturhistoria går till Livrustkammarens Muséeintendent.

2010 instiftades i närvaro av kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth Stora Amaranterordens pris i kulturhistoria. Priset som delas ut vartannat år är på 250.000 kronor, tilldelas i år Fil. Dr h. C. Lena Rangström 1:e Intendent på Livrustkammaren.

Motivering

-Med stor glädje tilldelas Lena Rangström det första priset för kunskapsrika och lättillgängliga dräkthistoriska framställningar, vilka kastar nytt ljus över ceremonier och sällskapsliv, inte minst vid det svenska hovet. Priset kommer att delas ut vid en ceremoni på Riddarhuset måndagen den 19 mars, meddelar ordföranden i priskommittén Jonas Silfverschiöld.

Känns omtumlande

-Det är omtumlande, oerhört hedrande och fantastiskt roligt!  Att på detta exklusiva sätt bli uppmärksammad för vad ett långt och lustfyllt arbetsliv resulterat, säger Lena i samband med frågan hur det känns att vara den första pristagaren i kulturhistoria.

Lena avslutar i samband med detta sin 40–åriga karriär på Skokloster och Livrustkammaren, men har för den delen inte enligt egen uppgift tappat sin nyfikenhet på grund av ålderssträcket.

Fler kungliga akademier i priskommittén

Förutom representanter från Stora Amaranterorden finns representanter från Kungliga Vitterhetsakademien, Kungliga Musikaliska Akademien samt Kungliga Akademien för de fria konsterna i priskommittén.

• amaranterorden
  • kulturpris
  • ordenssällskap
  • per taube