Säkrare med AB när man har anställda

När man pratar om skillnaden mellan att ha enskild firma och aktiebolag är det svårt att undgå betoningen på riskerna med enskild firma eftersom man personligen risker allt vad man äger och har om något oväntat skulle inträffa. Günther Mårder, VD för Företagarna, skriver om ytterligare en aspekt i Företagaren (nr 5 1916):

Till exempel har regeringen lagt förslag om att företagare med enskild firma som anställer sin första person ska få rabatt på arbetsgivaravgiften. Det är bra att regeringen har identifierat problemet med höga arbetskraftskostnader som ett hinder för de minsta företagen att anställa.

Men målgruppen är fel – och det är förvånansvärt att regeringen inte förstår effekten av förslaget. Det är direkt olämpligt att med skatteincitament locka enskilda näringsidkare att anställa och därmed väsentligt utöka sitt privata risktagande. Jag vill direkt uppmana er därute – även om en lägre arbetsgivaravgift är lockande – anställ absolut inte någon om du driver enskild firma. Ombilda till aktiebolag först så sätter du inte din privatekonomi på spel om något skulle gå snett.

Överlåtelse av verksamhet från enskild firma till aktiebolag

Det är en del att tänka på när man ska byta företagsform till aktiebolag. Vi har insett att det finns ett behov av att få hjälp med formalia såsom överlåtelseavtal m m och har en tjänst för det under varumärket Rullstenen. Läs mer >>

Kontakta oss!

Välkommen att höra av dig per telefon, mail eller via vår chatt om du har frågor om att byta företagsform eller annat kring företagande!