Skydda dig mot företagskapning!

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 08:45 CEST

I Sverige och övriga världen ökar antalet företagsbedrägerier. Kriminella har upptäckt att det är lättare, mindre riskfyllt och lindrigare straff för brott som görs hemma via datorn än t ex vid rån av en värdetransport, som kräver vapen och att agera fysiskt. I många länder är företagskapning nu ett stort problem. Ny teknik och den svenska offentlighetsprincipen gör det lätt för den som vill att ta reda på vad som behövs för att skriva ett falskt bolagsstämmoprotokoll och sätta in en ”målvakt” som styrelse och därefter snabbt tömma bolaget på dess tillgångar, t ex bankmedel.

Det är därför av vikt att skydda sig. Bra att känna till är att risken ökar i semestertider eftersom ägarna kan vara bortresta, vikarier har satts in istället för erfaren personal, etc.

Så här skyddar du dig i första hand:

• Registrera bolagets e-postadress hos Bolagsverket (avgiftsfritt). Om det kommer in en ändringsanmälan dit får du genast vetskap och kan omgående kontakta Bolagsverket så att de inte registrerar någon annan som styrelse, etc. VIKTIGT!
  • Ge skriftliga instruktioner, gärna via e-mail, till banken att omedelbart kontakta dig innan några uttag eller annat med kontot får göras utan att du i förväg har godkänt det och detta vare sig om någon annan har visat upp registreringsbevis eller annat som visar på ny styrelse.

Dessa åtgärder är särskilt angelägna eftersom det är viktigt att kunna agera snabbt och att banken, om de inte fått nämnda instruktioner, inte gör något fel i att betala ut pengar till någon som med stöd av registreringsbevis visar att den har firmateckningsrätt för bolaget.

Fler åtgärder

Exempel på andra åtgärder för att minska risken för företagskapning:

• Registrera dig hos kreditupplysningsföretagen, t ex UC och Bisnode och begär att få meddelande via sms och mail när någon begär upplysningar om ditt företag.
  • Via Bisnode Alert kan du genast få information om något av dina företag har bytt namn eller om någon i ledningen bytts ut.
  • UC tillhandahåller gratis en tjänst som gör att man tillfälligt kan spärra sitt personnummer från att nyttjas i handel hos anslutna e-butiker.
  • Sök regelbundet på företagsnamnet på Internet för att se om någon skapat en parallell hemsida med samma företagsnamn.
  • Lås på bolagets (fysiska) brevlåda.
  • Anslut så att det finns lösenord på kortköp via Internet, t ex Verified by Visa eller 3D Secure.
  • Öppna inte mail från okända.
  • Gå inte in på länkar via mail om det är en okänd avsändare.
  • Lämna inte ut personuppgifter, kortnummer eller kontonummer som efterfrågas via mail.

Kontakta oss!

Är du i behov av nytt bolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening, varumärke, domännamn, eller annat som har med företag att göra och som ska registreras hos Bolagsverket eller Patent– och Registreringsverket eller annan myndighet, så kan vi för det mesta hjälpa till. Vi besvarar gärna frågor via telefon eller e-post, välkommen att kontakta oss.

Självklart går det bra att göra ett personligt besök hos något av våra kontor, som finns i Falun, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Falun (HK): 023 – 79 23 00
Stockholm: 08 – 23 41 15
Göteborg: 031 – 17 12 25
Malmö: 040 – 720 20

E-post: info@standardbolag.se.

William Björklund
E-post: wiliam.bjorklund@standardbolag.se

Svenska Standardbolag AB är sedan 1954 i det svenska näringslivets tjänst med så gott som allt som kräver registrering hos Bolagsverket. Mest kända är vi för att tillhandahålla s k lagerbolag och lagerföreningar. Bland våra andra tjänster kan nämnas fusioner, ökning och minskning av aktiekapital, ändring av företagsnamn, varumärken och registrering av domännamn.

Kommentarer (0)