Nu vill Walfridsson köra sig till ett SM-guld

Nu vill Walfridsson köra sig till ett SM-guld

Backe inleder bilsportens deltagande i SM-veckan i Borås när det under tisdagen körs med både rallycrossbilar och crosskarts i Himlabacken i utkanten av staden. En av förarna som kommer till start i den tyngsta crosskartklassen är Miriam Walfridsson. Miriam tog stegen in som förare i crosskarten så sent som i år, men hon har mångårig erfarenhet som kartläsare inom rally på högsta nivå. Och målet med SM-tävlingen på tisdag är klart.
- Ambitionen är att stå överst på pallen även om jag är ödmjuk inför uppgiften då det är många bra med, men målet är att vara bäst, säger Miriam Walfridsson.

Normalt körs crosskart i heat med flera ekipage på banan, men i backtävling är föraren ensam under hela sträckan. Precis som i rally och det är något som kan gynna Walfridsson som under flera år som kartläsare skrivit och läst mängder med noter.
- Ja, helt ärligt så gör jag mentala noter. Jag har kört en backtävling tidigare med crosskarten och då gjorde jag det också, avslutar Walfridsson.

SM-veckan som skapats av Riksidrottsförbundet och SVT tillsammans för att lyfta fram idrotter som inte alltid får mest rampljus i den vardagliga idrottslunken slår i år nytt rekord. Nästan 7000 aktiva idrottare kommer vara på plats. Och på söndagen körs den andra bilsportgrenen, rallysprint. Till start kommer hemmaföraren Kristian Johansson, men kanske inte i den rätta bilen.
- Nja. Jag körde sönder en drivaxel i veckan på min Skoda som är min asfaltsbil. Så nu hänger det på om jag får hem grejerna, annars blir det körning med den vanliga rallybilen, säger Johansson vid SM-veckans inledande presskonferens.
Rallysprinten körs sista dagen av SM-veckan som börjat idag måndag med regn. Men blött underlag på söndagen är inget som Kristian Johansson har något emot.
- Jag är mer en grusåkare så jag tror jag har en fördel av regn och blött underlag. Det skulle passa mig bättre, säger Johansson som även han målet att vara snabbast.
- Jag siktar alltid på en seger, men jag skulle vara riktigt nöjd om jag tar en medalj, men det kommer bli riktigt jämnt, avslutar Kristian Johansson.

Båda tävlingarna sänds av SVT som producerar över 60 timmar sport från SM-veckan.

Mer information om SM-veckan finns här. http://www.rf.se/Arbetsrum/SM-veckansommar/

SVT:s sändningstider hittar du här. http://www.svt.se/sport/sm-veckan/alla-sandningstider-under-sm-veckan

Startlista till Back-SM billar finns här. http://datapolen.se/anmalan/inbjudan/himlasprinten%202014%20STARTLISTA_Bilar.pdf

Startlista till Back-SM crosskart finns här. http://datapolen.se/anmalan/inbjudan/himlasprinten%202014%20STARTLISTA_crosskart.pdf

Startlista till Rallysprinten finns här.

För mer information kontakta pressansvariga,
Backe. Våge Sörman, 033-248781,
Backe. Ulf Larsson, 070-5129595,
Rally. Peter Olsson, 0705-74 40 37

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).