Nyhetsbrev 6 2018

Nyhetsbrev 6 2018

Girls On Track kommer till Göteborg
Satsningen Girls On Track som tagits fram av internationella förbundet, FIA för att få fler tjejer in i bilsporten kommer till Göteborg i höst.

FIA-projektet vänder sig till tjejer mellan 13 och 18 år och genomförs med stöd från EU. Men till Göteborg är även tjejer mellan 10 och 12 välkomna för att få prova på. Målet med FIA-projektet är att nå unga tjejer och få dem in i bilsporten och man gör det genom Kartingslalom, ett kostnadseffektivt sätt att kunna sätta upp banor på platser där många unga rör sig. Sverige har redan genomfört ett event i våras på Test Track norr om Stockholm. Ett event som föll väl ut och som fått positivt gensvar från FIA.
- Det blev ett lyckat event som vi genomförde då i samband med Tjejlägret där deltagarna fick vara med på både föreläsningar som fys-pass och körövningar, där Kartingmomentet var en del i det, säger Magnus Lampert, Svensk Bilsports förbundskapten och projektledare för Girls On Track.

Nu önskar FIA ytterligare ett event i Sverige och det kommer genomföras i Göteborg den 14 oktober mellan 09:00 och 16:00. Platsen blir Göteborgs Gokartcenter.
- Den här gången blir det ett rent Girls On Track event för tjejer, förklarar Lampert.

Och för den som är mellan 13 och 18 år och som vill framåt inom bilsporten finns det ett fint pris att köra om. Under första året är det från FIA planerat att 3000 tjejer kommer delta i totalt åtta länder. Tre tjejer från varje land kommer sen att gå vidare för att i mars nästa år mötas i en Europa final på Le Mans. Där går sex tjejer vidare till FIA Driver Training Camps, där de kommer att stödjas av FIA genom ett idrotts- och utbildningsprogram.
- Det är en riktig chans för de som kommer så långt, men för oss inom bilsporten är det i första hand ett bra sätt att visa upp en del av vår idrott och att kunna locka nya tjejer att få prova på och uppleva tjusningen med bilsport. Förhoppningsvis kanske de även vill börja köra, det är målet, avslutar Magnus Lampert.

Resurs tillsatt för att hjälpa föreningar att få in samtliga medlemmar i LoTS
För att kunna plocka ut någon form av licens inom Svensk Bilsport måste personen finnas med i Svensk Bilsports administrativa system LoTS. Men även i idrottens egna system IdrottOnline som alla idrottsföreningar i Sverige har.

Först IdrottOnline sen LoTS
Det nya licens och tävlingsadministrativa systemet för bilsporten, LoTS, är nu inne på sitt tredje år. LoTS hämtar, precis som för andra förbund med egna administrativa system, uppgifter från idrottens stora system, IdrottOnline. I IdrottOnline finns alla medlemmar inom svensk idrott samlade. Därför är det av största vikt att Svensk Bilsports föreningar fyller i sina medlemar i IdrottOnline. Först då kan en person använda sig av LoTS för att plocka ut licens och anmäla sig till tävling. Nu sätter Svensk Bilsport in en resurs för att stötta de föreningar som behöver hjälp med systemen.

Resurs tillsatt för att hjälpa föreningarna
Svensk Bilsport har nu satt in Eric Stranne som en hjälpande resurs under en period för att i första hand bistå med att hjälpa Svensk Bilsports föreningar med frågor om IdrottOnline. Hur registreringen genomförs för medlemmarna, kopplingen mellan IdrottOnline och LoTS samt ansökningar. För hela bilsportens rörelse är det viktigt att det kommer in rätt information i systemen.

Har ni behov av hjälp
Förening som känner att de är i behov av hjälp mailar Eric.stranne@vgp.se
Viktigt är då att ni skriver vad ni behöver ha hjälp med, gärna kortfattat.
Meddela även när ni önskar att Eric kan kontakta er, tid och dag.
Behöver ni ingen hjälp skicka gärna ett mail med ett NEJ och vilken förening ni tillhör bara, så kan Eric släppa er.

Planeringen är att starta med detta redan vecka 37.

Dags att ansöka om stipendium från minnesfonderna
Inom ramen för Svensk Bilsport finns tre minnesfonder som förbundet förvaltar. Fonderna delar varje år ut pengar till lovande talanger inom Svensk Bilsport.
Är du en av dem. Då kan du ansöka om ett stipendium. Sista dagen för ansökan är 15 oktober. Blanketter för ansökan finns på, http://www.sbf.se/forbundsinfo/Blanketter/

Olyckan på Gelleråsen

Under STCC-helgen på Gelleråsen omkom tragiskt en funktionär i samband med tävlingen i Swedish GT-klassen i Kanonloppet.

Det var under lördagen på tävlingen som kördes näst sista helgen i augusti som olyckan inträffade i samband med GT-klassen när en av de tävlande fick sladd på sin bil under kvaltävlingen och med det gick av banan. Där befann sig en funktionär som blev påkörd och senare avled av sina skador.
- Det är mycket olyckligt det som hänt. Jag vill delge mina kondoleanser till familjen och vänner för det oerhört tragiska som hänt, säger Lars Pettersson, ordförande i Svenska Bilsportförbundet.

Efter olyckan hölls flera möten av arrangören där förare och funktionärer fick tillgång till den hjälp och stöttning som fanns på plats.
- Mitt i denna otäcka händelse är jag stolt över det fina arbete som gjorts av tävlingsledning, banägare, funktionärer och team, där hela kedjan av information och beslut fungerade mycket väl, säger Lars Pettersson.

Enligt önskemål från funktionärerna beslutade arrangören att fortsätta genomföra tävlingen under helgen.
- Man vill ju aldrig att det ska hända, så klart inte. Men det händer ju olyckor även på andra ställen, på andra sätt. Vi försöker göra allt i vår makt utifrån säkerhet och minimera farorna. Säkerhetsarbetet är otroligt viktigt för oss, och något vi jobbar hårt med, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports Generalsekreterare och fortsätter.

- Jag tror att det är jätteviktigt i sådana här lägen att man går samman och håller ihop. Det är bara så tragiskt, och man behöver ingen som försöker jobba emot en eller hitta dåliga anledningar till olyckan. Men behöver vara en familj som hjälper och stöttar varandra, och det tycker jag att vi varit.

Hett sommarläger för Landslaget
Den varmaste sommaren i mannaminne i Sverige. Den varmaste sommaren sedan SMHI startade med sina mätningar för över 260-år sedan. Men den historiska värmen var inget som stoppade delar av Svensk Bilsports landslagsförare när de under några dagar mitt i sommaren genomförde årets sommarläger. I år i Järvsö.
- Ja, i år blev det Järvsö. Järvsö har en fantastisk natur som gjord för de aktiviteter som planerades för årets läger. Och med det väder vi haft i år var det riktigt perfekta förhållanden, säger Magnus Lampert, Svensk Bilsports Förbundskapten.

Landslagets sommarläger har nu pågått under ett par år nu. Med tanke på att förarnas serier körs under hela året och under olika perioder, så krockar det alltid för en del. I år var fokus lite mer på at samla förare från juniorlandslaget som en del i den verksamhet som landslaget har.
- Förbundets huvudsyfte med landslaget är att utveckla förare inom bilsporten och ge dem så många verktyg som möjligt. För att förverkliga detta har förbundet en rad aktiviteter som utvecklar föraren. Fysisk träning, utvecklingsplaner, kravspecifikationer, nutrition, dataloggning, tester (asfalt, is och simulator körning), läger, PR/Media träning, nätverk, forskning och utveckling, förklarar Lampert lite kort.

På schemat för årets läger i Järvsö fanns en hel del olika aktiviteter. En av dem som hade stort fokus var Down Hill på Montainbikes. Tre dagars cyklande genomfördes. Men även flera övningar i teambuilding. Landslagsförarna fick även lära sig mer kring löpteknik efter genomgång av långloppsinstruktörer.
- Målet med det här lägret var att visa upp, låta prova på och lära ut flera olika sätt till förarna hur de kan arbeta med sin fysik under säsongen. Vi tittar mycket på tester och vi vet av forskning att fysiken är en viktig bit kring hur resultaten blir. Att ha bil och teknik och kunna köra på bästa sätt är naturligtvis viktigt och något vi genomför med olika moment på körlägren, men om du har allt det och inte själv är i rätt fysisk form så spelar det nästa ingen roll hur bra bil du har, menar Lampert och fortsätter.
- Vi lyfte även in en del övningar för kring Core-träning och rörlighet också. Historiskt är ofta idrottare för stela, detta gäller inte bara bilsporten utan även andra sporter och det är viktigt att börja arbeta med sin rörlighet för att kunna använda kroppen på bästa sätt.

Att cyklingen var en viktig ingrediens på lägret var ingen slump.
- Nej, mountainbike-cykling är om man vill riktigt krävande både för konditionen, men kräver även mycket styrka och balans, så det blir som en helhetsträning för kroppen och sen i Järvsö och den miljö som finns där som man får uppleva får även hjärnans sinnen sin dos av upplevelser, avslutar Magnus Lampert.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes och Karting i Kristianstad) eller EM (Dragracing i Tierp).