Nyhetsbrev april 2016

Nyhetsbrev april 2016

Gällande uppvisning av licens
På förekommen anledning vill vi påminna alla arrangörer att de uppdaterar informationen till sin personal som hanterar anmälan/incheckning vid arrangemanget.

Att:Giltig licens kan visas upp som utskriven licensbild på papper, licensbild i smartphone/platta eller traditionellt som licenskort.

Detta då vi gått till ett modernare sätt att styrka sitt licensinnehav.
Kontroll av identitet sker som tidigare, mot ID/Körkort/Pass.

Är ni som arrangör osäker på en enskild persons licens och ev. giltighet, kan ni självklart ta kontakt med SBF efter ert arrangemang, för att kontrollera detta.

Janette Johansen (klubb- och tävlingsavdelningen) slutar på kansliet
Efter 13 spännande och fartfyllda år på kansliet i Bilsportens Hus, slutar Janette Johansen på kansliet. Janette går vidare till nya utmaningar och tackar alla förtroendevalda och medlemmar för det goda samarbetet genom åren. Sista dag är 24 maj.

På förekommen anledning vill SBF informera om följande skatteregler gällande funktionärer
Får funktionärer (oavsett ”domare” eller likställd) endast reseersättning för sitt uppdrag så föreligger ingen skattskyldighet eller ens skyldighet för föreningen att lämna kontrolluppgift till skatteverket.
Så länge föreningen betalar ut mindre än 22.150 kr till enskild person/år, så föreligger ingen skyldighet att betala in sociala avgifter/löneskatt.Föreningen är skyldig att lämna uppgifter till skatteverket och betala in sociala avgifter/löneskatt etc, när föreningen betalar ut mer en 22.150 kr till enskild person /år.

Den enskilda personen som får arvodet/lön skall ta upp det som inkomst av tjänst och föreningen skall lämna in kontrolluppgift till skatteverket senast 31/1 för föregående år.
För funktionären räknas reseersättning till och från tävling som lön och redovisas tillsammans med eventuellt lön/arvode/ersättning i fält 031 på kontrolluppgiften. Eftersom funktionären arbetar inom den vanliga verksamhetsorten kan avdrag för ökade levnadskostnader inte medges och arbetsgivaren kan inte betala ut skattefritt traktamente.

En funktionär som fått lön/ersättning/arvode av en idrottsförening/arrangör har normalt sitt tjänsteställe på den plats där tävlingen äger rum. Resor mellan bostad och tävlingsplats räknas därför som resa mellan bostad och arbetsplats. Om föreningen betalar ut ersättning för dessa resor ska ersättningen beskattas som lön. Om arbetsgivaren betalar ut traktamente ska detta också beskattas som vanlig lön.
Funktionären medges avdrag i sin deklaration enligt reglerna för resor mellan bostad och arbetsplats (arbetsresor).

Undantag
En funktionär som är anställd och lön/ersättning/arvode betalas av idrottsförbund på riks- eller distriktsnivå för uppdrag vid tävlingar på högre nivå har normalt sitt tjänsteställe i bostaden och inte på tävlingsplatsen.

Eftersom funktionären har sitt tjänsteställe i bostaden betraktas då resorna från bostaden till de olika tävlingarna som tjänsteresor.

Avdrag för ökade levnadskostnader för tjänsteresa kan därmed medges om tjänsteresan varit förenad med övernattning utanför den vanliga verksamhetsorten.

Planerna för SM-veckan börjar ta form
Mellan den 6-13 juli genomförs SM-veckan sommar. I år är det Norrköping som är värd för det stora idrottsevenemang som SM-veckan nu är. Under sommarens vecka blir det nytt delatgarrekord för sporter då hela 50 idrotter kommer att finnas på plats i Norrköping. Bilsporten har med tre grenar. Rally, Crosskart och Radiostyrd bilsport.

SM-veckan som arrangeras i samverkan mellan Riksidrottsförbundet och SVT samt värdstaden Norrköping och de medverkande sportgrenarna kommer i Norrköping att utöka antalet dagar. I sommar startar man på onsdagen och kör sedan fram till onsdagen i veckan efter.

Radiostyrd Bilsport kommer att köra sitt SM på fredag till söndagen vid Folkparken i centrala Norrköping. Och förberedelserna är i full gång.- Vi har fått en markyta som vi nu kan bygga en bra bana på. Här kommer vi sen köra i 1:10 offroad 2wd och 4wd, säger tävlingsledaren Dallas Mathiesen.

Folkparken i Norrköping är en plats där det alltid rör sig mycket folk. Särskilt på sommaren.
- Ja, det blir att ta sporten till folket. Och här blir det lite ”back to the roots” då vi kommer köra på gräs. Men jag har lyssnat med folk och de tycker att det ska bli kul att köra på det och rätt däck finns framplockat också, säger Matiesen.

På tisdagen flyttar bilsporten ut till Kungsängsbanan där rallysprinten och crosskarten kommer att köra. Konceptet blir det samma som fungerade så framgångsrikt i Piteå i vintras där Rallycrossen och Rally delade arena och tävlingsdag.
- Målet är att det ska bli en bra folkfest. Vi befinner oss i en bra region för motorsport och jag hoppas att det ska komma mycket folk till tävlingen. Vi kommer att köra en kombination med rallysprint och crosskart, säger tävlingsledaren Reine Lundqvist.

För crosskarten finns redan banan på plats då de kommer köra på Kungsängens folkracebana. Där kommer även rallyt att delvis köra också, men resterande sträckning går runt motorsportarenan.
- Ja, det blir en ganska krokig och utslagsgivande bana. Men även en del fullfartsdelar så det blir fart och bra TV-bilder. Exakt hur sträckningen blir är inte helt klart ännu, säger Lundqvist.

Med crosskarten och rallyt på samma arena fortsätter bilsporten på det framgångsrika konceptet som kördes i Piteå.

- Det känns riktigt kul att vi även i Norrköping kan bjuda på ett likartat koncept. Nu ersätts rallycrossen av crosskart, men i övrigt kommer det påminna om genomförandet i Piteå. Något som vi såg var riktigt lyckat, både för publiken på plats, men även på de fina tittarsiffrorna från SVT. Och även om det blir lite tufft rent arrangörsmässigt så blir det också ett sätt att bjuda publiken på en tight och högintensiv bilsportdag, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

SM-veckan genomförs i Norrköping mellan 6-13 juli. Bilsporten kör sina tävlingar med Radiostyrd Bilsport fredag-söndag 8-10 juli med Norrköpings MK som arrangör och Rally samt Crosskart tisdag den 12 juli med Östgöta Bilsportförning som arrangör.
Mer information om SM-veckan finns på www.smveckan.se

Joel Johansson ser redan fram mot höstens hemma-VM

Första helgen i september körs VM i karting i Sverige. Kristianstad kartingklubb är det som håller i VM-arrangemanget. Och Europamästaren från i fjol, Joel Johansson, ser redan fram mot VM på hemmaplan.

Örebrobaserade Joel Johansson är en av Sveriges främsta kartingförare. Under fjolårssäsongen körde han hem ett EM-guld i KZ2-klassen. Till i år har han både bytt klass och team när han klev upp i den högsta serien, KZ.
- Ja, det nya teamet, Goldkart, är ett nytt och mindre team som är sprunget ur en större fabrikant. Men det är skoj. Det är mycket tester och mycket utveckling nu som jag är väldigt involverad i, säger Joel Johansson som till hösten kommer med sin nya kart till VM-tävlingen i Kristianstad.
- Det är riktigt skoj att VM kommer till Sverige. Arrangören har gjort ett kanonjobb att få till ett hemma-VM. Jag ser verkligen fram mot att köra det. Det blir kul när det är så nära. Det blir mer familj, vänner och fans som kan komma och följa tävlingen, säger Johansson.

En seger i fjolårets EM gjorde även att Johansson nådde ännu ett mål i kartingkarriären.
- Ja, det möjliggjorde att jag kunde fortsätta på professionell nivå och nu som professionell kartingförare och det har jag jobbat länge för, berättar Johansson.

Med bred erfarenhet från internationella tävlingar kan han nu se fram mot att om cirka fem månader rulla ut på startplattan i ett hemma-VM.
- Kristianstad har alltid bra tävlingar och arrangemang, sen är banan lite säregen och rolig. Den är tekniskt krävande och har sin egen charm, så det blir spännande, avslutar Joel Johansson.

VM i karting körs första helgen i september. Mer information om den internationella kartingen finns på, www.cikfia.com

Se och hör Joel Johansson själv berätta om tankarna inför VM på hemmaplan.

Medlemsförmåner för klubbar och medlemmar i Svenska Bilsportförbundet
Svenska Bilsportförbundet har samlat en rad olika avtal som gäller för medlemmar och distrikt/klubbar. En del avtal har förbundet tecknat själva, andra går via Riksidrottsförbundets avtal som är tecknade för hela idrotten.

Skruvat.se
Skruvat.se är förbundspartner till Svensk Bilsport. Som en partner till förbundet erbjuder nu skruvat.se ett klubberbjudande för medlemmar i Svenska Bilsportförbundet

Tjäna mer pengar till klubben! Nu har Bilsportförbundet förhandlat fram en möjlighet för alla klubbar att tjäna mer pengar genom samarbetet med Skruvat.seMer information hittar du här.

---------------------------------------------------------
Tidningen Bilsport Rally&Racing
Du har väl inte missat att du som är SBF-licensierad, har
20 % rabatt på tidningen Bilsport Rally&Racing!
Håll dig uppdaterad med fartfylld fakta från motorsportens värld. Explosiv läsning om rally, racing, rallycross, folkrace, karting och crosskart samt förarporträtt och månadens tävling. Här hittar du även resultat och intressant teknik.
Priser för dig som har SBF-licens: Helår 12 nr för 495:- (ord.619:-)
För att beställa en prenumeration gå in påwww.rallyracing.se/sbf2016eller beställ via kundservice på telefon 0455-30 29 30 eller mail kundservice@fabas.se. Glöm ej att ange ditt SBF-licensnummer för att ta del av rabatten..

Köp släpvagnar till medlemspris hos Westbay Trailers
Släpvagnsföretaget Westbay är ny partner till Svensk Bilsport. Företaget har i flera år arbetat för att ta fram bättre vagnar som är mer anpassade till bilsportens användare. Modellen Raceliner togs exempelvis fram för att enkelt kunna frakta låga bilar på ett smartare sätt än konventionella biltransporter. Eftersom hjulen placerades under flaket så kunde flakbredden ökas till 2100 mm eller 2470 mm. Flera fina funktioner kom som en bonus, exempelvis, dörrarna går alltid att öppna, man kommer åt hjulsurrningar och vagnen kan trucklastas från sidan. Vagnen klassas som flaksläpvagn med tippfunktion och kåpan går som last.Läs mer häreller ring telefon 0490-30090!

Snabbtält till medlemspriser
Frans August har tagit fram två specialerbjudande på tält till klubbar och medlemmar inom SBF. Medlemmar erbjuds 15% rabatt på Mastertent och hela dess sortiment samt det lite billigare Bilsporttältet.
Tälten finns i storlekar från 3×3 m till 8×4 m. Mastertent är idag det mest kvalitativa snabbtältet på den Europeiska marknaden.
För beställning av tält kontakta Frans Augusts ansvariga säljare: Tomas Lindgren tomas@fransaugust.se 0704-613 992.www.fransaugust.se– 08-18 53 60 – Uppge bokningskod: BilsportförbundetFör att se mer om Mastertent titta gärna på www.mastertent.com

————————————-

Ta båten till tävlingen – bra förmånspriser för bilsportare
Kom fram pigg och utvilad till tävlingen. Det kan du som reser med båt göra nu. Svensk Bilsport har tecknat avtal med både TT-Line och Stena Line. Och sedan tidigare finns även ett avtal med Tallink/Silja Line för resor till Finland.

Information avtal med:

Trelleborg - Kontinenten, upp till 17 avgångar per dag!

TT-Lines 6 fartyg trafikerar Östersjön dygnet runt. Res dagavgång och unna dig trevlig shopping och en trevlig fika ombord eller välj nattavgång med en skön natts sömn i våra prisvärda hytter.
Välj vilken av våra tre hamnar; Travemünde, Rostock eller Świnoujście i Polen du vill komma till, njut av en smidig överfart på avresan från Trelleborg. Boka med TT-Line så sparar du pengar att skämma bort dig med under resan!

Erbjudandet

Du som ärmedlem i Svenska Bilsportförbundetfår15 % rabattunder perioden 1/1- 17/6 samt 5/9-31/12 och10 % rabattunder perioden 18/6-4/9 2016 på våra färjelinjer Travemünde, Rostock och Świnoujście. Rabatten gäller på ordinarie priser Smart- och Flexbiljetter och hytter. Rabatten gäller inte måltider och kan inte kombineras med paketresor, rabatter eller andra erbjudanden.

Hur du bokar

Boka påwww.ttline.com, och uppge rabattkoden698277i kampanjrutan, per telefon +46 (0)410-562 00, eller via e-postkundservice@ttline.seServiceavgift tillkommer vid bokning per telefon eller email samt i terminalerna

Stena Line fraktavtal
Boka enklast via telefon 031- 7040800, 7040900. Man kan också maila och boka på:freightbooking.se@stenaline.comKundnr för Svenska Bilsportförbundets medlemmar är 600352, betalning i förskott.

Tallink/Silja Line Fraktavtal
Tallink Silja Cargo beviljar rabatt på meterpriset för lastbilar för Svenska
Bilsportförbundets medlemmar.
Rabatterna varierar beroende på rutt, veckodag samt avgång.
Bokningar görs direkt via Tallink Silja Cargos bokningscentral:
Tel: 08- 666 35 55
Fax: + 358 9 1804 602
Email: cargo.booking@tallinksilja.com
Vid bokning anges “Svenska Bilsportförbundet” som kund. Kundnummer 37967.

Nu även rabatt på Passagerarbokningen, tel 08-22 21 40.
Uppge avtals id-nummer vid bokning: 4797, det ger ca 20 % rabatt.

Försäkringar

Svensk Bilsport arbetar i ett nära sammarbete med Svenska Sportförsäkringar som är ett företag som riktat in sig på att hjälpa idrottsrörelsen. Svensk Bilsport och sportförsäkringar har tillsammans med Folksam tagit fram unika försäkringar för bilsporten för tävlingsbilar.

- Garageförsäkring

(mot brand, stöld, du väljer själv ditt försäkringsbelopp)

- Transportförsäkring

(komplettering till garage, gäller vid transporter)

- Trafikförsäkring för rallybil
Mer information och hjälp finns påwww.sportforsakringar.se

Moderna Försäkringar är ytterligare ett företag som Svensk Bilsport arbetar med. De erbjuder förmånliga försäkringar för ditt hem och din bil
Som medlem i Svensk Bilsport erbjuds du förmånliga boende- och motorförsäkringar. Samla både din bil- och hemförsäkring hos Moderna och få bra rabatt på din boendeförsäkring.
Fördelar för dig:
• Välj din egen verkstad – Om din bil går sönder väljer du själv verkstad.
• Ingen självrisk – Du betalar ingen självrisk om du kolliderar med djur

Hyrbil/buss via Europcar
Som medlem/licenserad i Svenska Bilsportförbundet erhåller du rabatt hos Europcar. På denna länk kan du boka din hyrbil: http://www.europcar.se/erbjudande/SBF

Hotell
Svenska Bilsportförbundet har ett avtal med Scandic Hotell,kom ihåg att uppge SBF:s avtalskod för bästa rabatt samt att RF har avtal med Nordic Choice Hotelsdär vi kan bo till rabatterat pris.

Gå in här för att länka dig vidare och läsa mer från respektive partners information.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).