Nyhetsbrev juni 2017

Nyhetsbrev juni 2017

Se bilsporten live i SVT från SM-veckan
På torsdag den 6 juli kör bilsporten SM i backe under SM-veckan med crosskart, rallycross- och rallybilar. Allt kan ses live på någon av SVT:s plattformar.
SVT sänder från hela backtävlingen med kvalet 12-16 i play och finaler 16-19:30 i SVT.

Redan under fredagen startar SM-veckan i Borås och på måndag kväll kliver bilsporten in i veckan och kör om SM-medaljer i centrala Stadsparken, där Radiostyrd bilsport kommer tävla.
Mer om SM-veckan finns på www.smveckan.se

Missa inte heller livesändningen från VM i rallycross

I helgen körs den sjunde VM-deltävlingen i rallycross i Höljes. Inför det som går under namnet The Magic Weekend leder Johan Kristoffersson mästerskapet. SVT sänder hela VM-serien i rallycross och tävlingen från Höljes kan du se live i SVT söndag 2 juli från 13:45 i SVT1, svtsport.se och SVT Play.

Förebyggande dopingarbete av FIA

I samband med EM-deltävlingen i dragracing som kördes på Tierp Arena i mitten av juni höll Sandra Camargo från det internationella bilsportförbundet, FIA, en utbildning för samtliga dragracingförare om doping. Utbildningen är obligatorisk för de förare som tävlar inom någon FIAs dragracing-klasser. Även förare inom andra klasser bjöds in att delta. Utbildningen är del av FIAs antidopningsarbete inom ramen för FIA Race True.

Favorit i repris när nytt tjejläger planeras
Det blev en succé. Förra årets tjejläger som arrangerades på Bosön. Nu planeras det för ett nytt läger till hösten. Och i år är planerna att det ska växa med fler aktiviteter.
- Det är tanken. Förra året var mycket uppskattat och vi kommer ha kvar många av de delarna med föreläsningar, träning och simulatorkörning. Men det vi planerar för är även att ta deltagarna till någon bana där det ska kunna köras någon form av riktigt fordon, säger Svensk Bilsports förbundskapten, Magnus Lampert som ser en stor potential med tjejlägren.
- Vi vet att det kan vara svårt att komma in i bilsporten som tjej. Inte för att det skiljer i kunnande och vilja utan för vi siter fast i en hel del äldre strukturer, tyvärr. Men vi ser att gemensamma träffar för bara tjejer skapar en annan miljö som kan underlätta att ta det första steget för att komma och prova på bilsporten. Och min förhoppning är att flera av tjejerna också ska försöka locka med sig någon kompis som ännu inte testat bilsport, avslutar Lampert.
Datum för det kommande tjejlägret är ännu inte satt. Mer information kommer.

Femte upplagan för Prins Carl Philips Racing Pokal
Prins Carl Philips Racing Pokal instiftades på initiativ av prinsen själv 2013. Sedan dess har många unga kartingtalanger deltagit i den populära tävlingen med Lidköpings Kartingklubb som värd och med flera samarbetspartner. Några är KAK, STCC och Svensk Bilsport.
- Nyhet för året är att pristagarna, plus en wild card-förare, kommer att få dubbla körpass den här gången. Precis som tidigare kommer också alla erbjudas att ta racinglicens samma dag, berättar Thomas Johanson, promotor för Prins Carl Philips Racing Pokal.

Svensk Bilsport finns med som en partner i projektet och en del av samarbetet är att vinnarna kommer att få komma till Riksidrottsförbundets idrottsanläggning på Bosön och där få köra i Svenska Bilsportförbundets körsimulator.
- ja, det är en del i samarbetet. Vinnarna får komma ut till vår simulator på Bosön och köra med och köra den. Vi ha många landslagsförare som använder simulator för att få mer körträning och lära känna en del banor som de ska köra på undre säsongen. Sen kommer vi även att göra en rundvandring på Bosön och visa vilka tester som görs för landslaget och vad som finns att erbjuda på anläggningen, säger Svensk Bilsports förbundskapten, Magnus Lampert.

Intresserad av Bilsport – då har du väl inte missat Bilsportnytt

Bilsportnytt är Svensk Bilsports egna sportnytt där programledare Christian Holmudd varje måndag följer upp det senaste i bilsporten. I det senaste som kan ses här eller på sbfplay.se finns ett reportage med Viktor Öberg. Öberg som är mycket välkänd inom kartingen med SM-guld i bagaget och en internationell karriär. Viktor Öberg som kombinerar kartingen med ett liv som stridspilot.

Inlogg till SBF-plays livesändningar

Svensk Bilsports egen webb-TV växer och livesändningarna ökar i intresse. I samband med det kommer nu inloggning att införas på livesändningarna. Sändningarna är fortsatt fria på SBF-Play, men med inloggning får förbundet en klarare bild av antalet unika besökare.

För Svensk Bilsport blir det med inloggningen och en mer faktisk siffra på antalet unika tittare och med det en bättre grund för samtal med samarbetspartners.

Bilsportgalan 2018
Den årliga Bilsportgalan med festligheter, högklassig underhållning och utdelning av Bilsport Awards, SM-medaljer och förtjänsttecken har skett genom ett samarbete mellan motorförlaget Svenska Bilsportförbundet och Albinsson & Sjöberg och sedan 2004.

Redan nu kan vi berätta att planeringen pågår för fullt inför nästa års stora bilsportfest. Bilsportgalan 2018 kommer att genomföras i Eriksbergshallen i Göteborg lördagen den 20 januari med prisutdelningar både på dagen och kvällen.

Upplägg och genomförande i detalj kommer att avslöjas längre fram. Anmälan öppnar och biljetter släpps i oktober/november.

Missa inte Sverigelotten

Gör som 4000 andra lag och föreningar – sälj Sverigelotten ni också.
Sverigelotten är en lott framtagen av Folkspel som även står bakom Bingolotto och som är en partner till många förbund inom idrottsrörelsen.
Genom att sälja Sverigelotten är det enkelt att tjäna ihop pengar och påverka vilka träningar eller läger föreningen kan vara med på. Ni väljer själva hur många lotter och hur ofta ni vill sälja.
För mer information kontakta Folkspel på 0771-727200 eller på www.folkspel.se/sverigelotten

Det går bra nu

Under den senaste tiden har Svensk Bilsport firat flera internationella framgångar. Och det i flera olika sportgrenar. Det var svenskar högst upp på pallen när den andra EM-deltävlingen i dragracing kördes på Tierp Arena. Pontus Tidemand leder WRC-2 serien i Rally. Felix Rosenqvist körde för några veckor hem sin första seger i Formula-E och i Formula 3 är det svenskt i topp genom Joel Eriksson. Och i rallycross-VM segrade Johan Kristoffersson vid den norska deltävlingen och han leder nu mästerskapet före Mattias Ekström.
Det är bara ett axplock av de framgångar som svenska förare levererat under den senaste tiden ute på internationella tävlingar. Det går bra nu för Svensk Bilsport.
Flat out och en trevlig sommar önskar Svensk Bilsport.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).