Nyhetsbrev mars 2016

Nyhetsbrev mars 2016

Fri Frakt på sommardäck!
Kampanjen gäller 13-15 april.
Använd kod SBF16TYRE för att ta del av kampanjen.
Gäller endast 1 köp/kund, för privatpersoner, vid köp över 2000 kr.

Lösenord för LoTS
Kom ihåg att LoTS och IdrottOnline är olika system och därför är det olika lösenord.
Ska du som förare logga in för att lösa din licens, så är det LoTS som gäller. Öppna din webläsare och skriv lots.sbf.se Där kan du också återställa ditt lösenord om du inte har något eller glömt det. Hänglåset som finns på sbf.se fungerar inte en ingång till LoTS.
På licensavdelningen är det högtryck. Vi jobbar på så fort vi kan med ansökningar och det nya systemet.

Årsrapport/Medlemsavgift 2016
Senast den 1 juni ska alla SBF-föreningar avge årsrapport och betala medlemsavgift till SBF genom IdrottOnline.Medlemsavgiften för 2016 ligger nu klar för betalning i föreningens varukorg i IdrottOnline (OBS! Inte varukorgen i LoTS).Det är även möjligt att avge årsrapport för 2016 i IdrottOnline redan nu.Alla föreningar uppmanas dock att se över sina medlemsregister så att de är korrekta innan årsrapporten görs.Ex. vis ska inte tillfälliga medlemmar medtas vid årsrapportering om det har gått längre tid än två månader sedan det tillfälliga medlemskapet startades.
Detta gäller de föreningar som har utfärdat ”prova på-licenser” och därmed samtidigt även fått ett antal tillfälliga medlemmar.

Information om försäkringar för dig som medlem i Svensk Bilsport.
För dig som är medlem i Svenska Bilsportförbundet har du nu möjlighet att teckna flera försäkringar specifikt framtagna för dig som bilsportare genom det samarbete som förbundet har med Svenska Sportförsäkringar. Bland annat finns det en privat olycksfallsförsäkring utan undantag för motorsport.
Då vi haft flera medlemmar som önskat högre försäkringsbelopp har det tidigare funnits en tilläggsförsäkring som nu ersatts av denna. Försäkringen kan tecknas av dig som har Svenska bilsportförbundets licensförsäkring och den kan längst gälla till utgången av det år du fyller 65 år. I denna försäkring finns ett högre ersättningsbelopp för personlig säkerhetsutrustning som exempelvis klipps/avlägsnas av räddningspersonal. Invaliditetsbelopp kan väljas på 30 eller 40 pbb.
Bilsportförbundet kan i samarbete med Svenska Sportförsäkringar även erbjuda sina medlemmar en Garageförsäkring. När du tecknar en Garageförsäkring så försäkrar du ditt fordon från bland annat brand och stöld. Fordonet är försäkrat för de belopp du anger. Det är du som kund som bär ansvaret att dokumentera med foton och kvitton gällande fordonets angivna försäkringsvärde.
Garageförsäkringen gäller i Sverige. Du kan även teckna en Transportförsäkring när du transporterar ditt fordon mellan olika tävlingar och evenemang. För att teckna en Transportförsäkring måste du ha en Garageförsäkring i botten.
Du som medlem kan också teckna en Trafikförsäkring för rallybilar. Vi vet att många medlemmar har haft svårt att hitta/teckna trafikförsäkring för sin rallybil. Därför finns, via Svenska Sportförsäkringar, en trafikförsäkring hos Folksam
Läs mer på www.svenskasportforsakringar.se

Skruvat erbjudande till alla medlemmar i Svensk Bilsport
Missa inte det klubberbjudande för medlemmar i Svenska Bilsportförbundet som skruvat.se erbjuder. Med det har du också chansen att tjäna mer pengar till klubben!
Läs mer här.

Första instruktörsutbildningen genomförd för E-fordon.
I slutet av mars genomförde Svensk Bilsport den första instruktörsutbildningen för E-Fordon. Åtta representanter från hela landet fanns på plats där sportgrenarna Racing, Rallycross och Dragracing var representerade.
I gruppen ingick även så ingick tävlingsledning, Tekniker och säkerhetspersonal.
- E-fordon har byggts under en längre tid, men de flesta körs i allmän trafik och ej på bana, där tror vi att det kommer att ske en förändring och då måste vi vara förberedda på detta, säger Hans-Eric Berg från säkerhetskommittén och fortsätter.
- Arrangörer och funktionärer måste vara införstådda med vad som gäller om olyckan är framme med ett e-fordon, och därför har vi haft denna kurs och det kommer att tas fram material som kan användas till kommande utbildningar, avslutar Hans-Eric Berg.

Crosskart tar plats i SM-veckan sommar i Norrköping
Det är nu klart att även crosskarten kommer köra om SM-medaljer när SM-veckan i sommar genomförs i Norrköping. Och det i samband med rallysprinten på Kungsängsbanan. Klart sedan tidigare är även Radiostyrd Bilsport.

Radiostyrd Bilsport kommer att köra sitt SM på fredag till söndagen vid Folkparken i centrala Norrköping. Men på tisdagen flyttar bilsporten ut till Kungsängsbanan där rallysprinten och crosskarten kommer att köra. Konceptet blir det samma som fungerade så framgångsrikt i Piteå i vintras där Rallycrossen och Rally delade arena och tävlingsdag.
- Det känns riktigt kul att vi även i Norrköping kan bjuda på ett likartat koncept. Nu ersätts rallycrossen av crosskart, men i övrigt kommer det påminna om genomförandet i Piteå. Något som vi såg var riktigt lyckat, både för publiken på plats, men även på de fina tittarsiffrorna från SVT. Och även om det blir lite tufft rent arrangörsmässigt så blir det också ett sätt att bjuda publiken på en tight och högintensiv bilsportdag, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports projektledare för SM-veckan.

Crosskarten kommer att köra om SM-medaljerna i disciplinen Crosskart Sprint Special och det blir 250 cc och 650cc som blir premiärklasser i den nya tävlingdisciplinen.
- Upplägget skiljer sig inte så mycket från en vanlig crosskarttävling. På SM-veckan kommer det köras två kvalheat, sen semifinaler och sen en final, säger Ekwall.

Tävlingarna körs på Norrköpings anrika motorsportarena, Kungsängen där såväl Rallycross som Folkrace har varit ofta återkommande inslag genom åren. Men med SM-veckan blir det premiär för Crosskart.
- Ja, det ska bli intressant att se crosskarten på den här banan. Det är en ganska snabb bana, men ändå teknisk krävande. Sen fungerar den väldigt bra för publiken på plats som kan se hela banan och följa heaten i sin helhet, fortsätter Ekwall.

Rallysträckan kommer delvis gå inne på crosskartbanan, men även i en slinga i området runt banan där det även där kommer bjudas på en del tekniska delar.
SM-veckan som genomförs i samarbete mellan Riksidrottsförbundet och SVT sänds i både svt-play, SVT1 och SVT2. Och planerna för bilsportens sändningar är redan igång.
- Ja, vi har haft det första kamerareccen med SVT på plats och det ser bra ut. Som planerna ligger nu blir det en likartad produktion från Kungsängsbanan som den som gjordes i Piteå, avslutar Jörgen Ekwall.

SM-veckan genomförs i Norrköping mellan 6-13 juli. Bilsporten kör sina tävlingar med Radiostyrd Bilsport fredag-söndag 8-10 juli med Norrköpings MK som arrangör och Rally samt Crosskart tisdag den 12 juli med Östgöta Bilsportförning som arrangör.

Rekordbesök i bilsportens montrar på Elmia
88.792 personer, så många valde att fira påsk på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i år. Det är en ökning med 12.482 besökare jämfört med 2015 års mässa. Svensk Bilsport fanns på plats med flera montrar.

Svensk Bilsport hade tre egna montrar på mässan. En basmonter för Svensk Bilsport, en med Crosskartens juniorlandslagsförare och en för virtuell bilsport. Utöver det fanns en hel del bilar, förare och arrangörer på plats.

Med nytt rekord på mässan var det också ett riktigt bra flöde av besökare i Svensk Bilsports alla tre montrar med gott om nyfikna blickar och intressanta frågor kring Svensk Bilsport.
- Vi har aldrig haft ett sådant tryck vid våra montrar, så för oss var det en riktigt bra mässa där mängder av besökare fick en bättre inblick i vad Svensk Bilsport är och vilken bredd vi har att erbjuda för den som vill börja köra bilsport i Sverige, säger Jörgen Ekwall, marknadsansvarig på Svensk Bilsport.

Ännu ett mästerskap i Sverige när Kristianstad kör VM i karting
En eld. En eld som tog så mycket av historik och minnen blev också en eld som födde en tanke och en vilja att göra det omöjliga. Att köra ett VM i karting i Sverige. Om fem månader går starten.
Kristianstads kartingklubb satte målet att arrangera internationell karting i samma andetag som de rensade upp efter en brand som förstörde mycket av bebyggelsen på banan för några år sedan. Satsningen blev nybyggt och omläggning av delar av banan för att nå internationell klass. Under hösten 2015 stod det klart att alla ideella timmars slit givit resultat när föreningen tilldelades VM 2016.
- Vi är väldigt stolta för det arbete som gjorts och det resultat vi nått när det gäller statusen på våra tävlingar, säger Jesper Håkansson, Kristianstads kartingklubb.

Kristianstads kartingklubb är en förening med visioner och där siktet är inställt på mer än bara karting. I en framtidsplan som föreningen har finns tankar på att bygga en rallycrossbana där klubben i framtiden vill köra internationell rallycross. En kartingbana inomhus planeras. Det finns ytor för radiostyrd bilsport att komma och tävla. Förfrågningar finns om inte klubben kan vara med och säkerställa en fyra kilometer lång racingbana runt arenan. Och utöver det vill klubben att fler idrotter ska komma ut till området kring Åsum Ring. Varför inte en fotbollshall på området?
- Det hade aldrig gått att göra det vi gjort om vi inte hittat bra samarbeten med näringslivet och kommunen och dessutom haft drivna klubbmedlemmar. Och det skulle aldrig gå att ha dessa framtidsplaner heller om inte vi haft det samarbetet. Kommunen här vill verkligen ha ett motorfäste här i staden och det är vi glada och tacksamma för, säger Håkansson.

Stora arrangemang och event som går lite utöver det vanliga lockar kommunerna. Och med i samarbetet för att få till en lyckad tävling i Kristianstad finns regionens eventbolag, Event i Skåne. Ett företag som arbetar för att vara ett kompetenscentrum och en samverkanspartner vad gäller event i Skåne samt verka för att fler, större och bättre event, mässor och kongresser förläggs till regionen.
- Detta är vårt huvudsakliga uppdrag, så det är något vi lever och andas sju dagar i veckan. Det finns så många värden som kan skapas genom arrangerandet av olika typer av events – ekonomiska, attraktivitetsskapande och emotionella för att nämna några. Och vi i Skåne har med vårt geografiska läge och fina arenautbud, där Åsum Ring är ett utmärkt exempel, ypperliga förutsättningar för att ligga i framkant när det gäller värvande och genomförande av stora events, säger Henrik Gidlund på Event i Skåne.

Efter att ha arrangerat två EM-tävlingar två somrar i rad körs det under den första helgen i september för första gången en VM-tävling på Åsum Ring.
- Det känns otroligt spännande och glädjande att vi nu nått det mål som klubben satte upp redan 2010, att få arrangera VM här hemma i Kristianstad. Vi vet att vi nu står inför en tuff utmaning, men åren som EM-arrangör 2014 och 2015 har gett oss mycket erfarenheter och målet är att arrangera den bästa VM-deltävlingen som körts i kartingens historia. Det tror vi också att vi kommer lyckas med. Vi har kompetensen i föreningen och i närområdet och vi har stödet från både kommunen och Event i Skåne, så nu är det upp till oss, avslutar Jesper Håkansson, Kristianstad kartingklubb.

Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden, Rallycross i Höljes) eller EM (Dragracing i Tierp och Karting i Kristianstad ).