Kalas när Svenska Bostäder fyller 70 år

Nyhet   •   Maj 26, 2014 08:49 CEST

Svenska bostäder fyller 70 år och det firades i slutet av maj med tårta och underhållning för både stora och små i sex stadsdelar runt om i stan.

Parker och på torg fylldes med folk när Svenska Bostäder bjöd på kalas. Vid ponnyridningen och ansiktsmålningen var köerna långa av ivriga barn, som under en värmande majsol väntade på sin tur. Inne i ett tält stod stafflier med taveldukar, där barnen med penslar och tjock vattenfärg kunde måla vad de ville.

- Jag ska måla olika symboler. Det finns många roliga saker att göra här och jag har fikat, ridit och softat, säger Jodi, 12 år, som bor hos Svenska Bostäder i Dalen.

Fartfylld show
Alla som tog med sig SB:s inbjudan blev bjudna på tårta, kaffe och saft och över 600 tårtbitar serverades. Hyresgästerna kom framför allt från Bagarmossen, Björkhagen, Dalen och Kärrtorp.

- Jag kom hit för att fika och prata med mina väninnor. Eftersom jag har bott i Bagarmossen sedan 1963 känner jag många i området, berättar Rosa Lindqvist som kalasade i Kärrtorp.

För många av de yngre besökarna var Tobbe trollkarl den givna höjdpunkten och när han drog igång sin fartfyllda show trängdes ett par hundra barn framme vid scenkanten. Med sin fingerfärdighet och publikkontakt släppte inte barnen honom med blicken för en sekund.

Tillfälle att träffas
Många tog också tillfället i akt att diskutera boendefrågor med Svenska Bostäders personal som fanns på plats. Hyresgästerna ville prata om vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre.

- När Svenska Bostäder fyller 70 år så vill vi fira det med våra hyresgäster på deras hemmaplan. Det ger tillfälle att träffa sina grannar, men också oss på Svenska Bostäder och föra en dialog på ett enkelt sätt. Vi tar våra boendes synpunkter på allvar och använder dem för att göra förbättringar i bostadsområdena, säger Svenska Bostäders vd Pelle Björklund, som fanns på plats i Kärrtorp.

Hur har SB utvecklat Stockholm under 70 år?
- Svenska Bostäder har verkligen varit med och byggt det moderna Stockholm. Allt från starten i Vällingby till de senaste tillskotten i Annedal och Norra Djurgårdsstaden. SB byggde det första flerfamiljshuset i passivhusteknik i Farsta för några år sedan och nu utvecklar vi nya boendeidéer, till exempel "snabba hus" för ungdomar. Vi bygger Stockholm, säger Pelle Björklund.

På följande platser firades Svenska Bostäder 70 år
Husby
Kärrtorp
Rinkeby/Tensta
Skärholmen
Tantolunden, Södermalm
Vällingby

Några viktiga milstolpar i SB:s historia
• Svenska Bostäder bildas 1944 av Baltzar Lundström
• Stockholms stad köper bolaget 1947
• 1948 började SB att bygga lägenheter och centrum i Kärrtorp
• I början av 1950-talet byggdes Vällingby ABC-stad och centrumet invigdes 1954.
• 1967 börjar SB bygga bostäder och centrum i Tensta.
• 1968 invigdes Skärholmens centrum.
• En liten bit in på 1970-talet började SB att bygga stadsdelarna Husby och Akalla.
• Under 1970-talet byggde SB 1000 nya lägenheter per år
• 1991 köpte Svenska Bostäder 91 procent av aktierna i AB Stadsholmen som förvaltar cirka
1 500 lägenheter i kulturhus i Stockholm.
• Under 1990-talet hamnar miljön allt mer i fokus och Svenska Bostäder öppnar sina miljöstugor
• 2010 är SB första passivhus klart för inflyttning
• Under 2000-talet har utförsäljningen av fastigheter i framför allt innerstaden varit en av de frågor som debatterats mest. Samtidigt bygger nu Svenska Bostäder nya hyreslägenheter runt om i Stockholm.

Kommentarer (0)