​Curling: EM-truppen klar

Lag Niklas Edin från Karlstads CK och lag Anna Hasselborg från Sundbybergs CK blir Sveriges EM-lag 2016. Det blev klart idag när förbundskapten Peja Lindholm och Svenska Curlingförbundet presenterade uttagningen för EM damer och herrar i Glasgow, Skottland 19-26 november 2016.

– Det känns otroligt roligt med EM-platsen. Det innebär att vi har uppnått vårt första mål för säsongen. Vi har verkligen presterat på topp direkt från start och det känns fantastiskt, säger en strålande glad Anna Hasselborg till curling.se

EM-lag damer 2016

– På damsidan har vi haft två mycket starka lag på den internationella touren under inledningen av säsongen. Ett lag har verkligen fått många att lyfta på ögonbrynen och det är Lag Anna Hasselborg från Sundbybergs CK. De ligger tvåa på årets världsranking och de har haft en enorm utveckling under hösten. De blir Sveriges representanter på EM och jag har stora förhoppningar inför mästerskapet med starka chanser chanser att vinna medalj. Alla i laget har tidigare internationell erfarenhet och de har definitivt den kapaciteten, säger förbundskapten Peja Lindholm.

EM-lag herrar 2016

– På herrsidan representeras Sverige som så många gånger förr av Lag Edin från Karlstads CK. En spelare i laget gör debut på ett internationellt mästerskap i seniorsammanhang och det är Rasmus Wranå. Men det nykomponerade laget har definitivt lyckats svetsa ihop sig och har tävlat flitigt under inledningen av säsongen. Resultaten har varit strålande och de är just nu rankade som världsettor. Så självklart är förhoppningarna högt ställda med EM-guld som tydlig målsättning, säger Peja Lindholm.

EM inleds lördag den 19 november och pågår t.o.m. lördag 26 november 2016.

Damer

Anna Hasselborg
Sara McManus
Agnes Knochenhauer