Hasselborg och Edin uttagna till EM 2018

Svenska Curlingförbundet och förbundskapten Peja Lindholm presenterade idag truppen inför EM i Tallinn, Estland 16-24 november 2018. Och det blir OS-lagen Hasselborg och Edin som får chansen att jaga nya svenska medaljer.

– På damsidan hade vi konkurrens mellan Lag Hasselborg och Panthera. Båda lagen har övertygat i inledningen av säsongen och ligger i den absoluta världstoppen. Under de senaste veckorna har Lag Hasselborg visat riktig storform och är också det lag som kommer representera Sverige på EM, säger förbundskapten Peja Lindholm.

– På herrsidan är Lag Edin ensam i landslagstruppen och är också det självklara valet till EM. Laget har blandat resultaten under säsongen men har på slutet visat den storform vi är vana att se från deras sida.

Mästerskapsdebut för reserver

– Glädjande är också att vi har två nya reserver med oss som gör mästerskapsdebut i seniorsammanhang. För damerna har vi Johanna Heldin från IK Fyris. Under säsongen har Johanna också satsat på mixed dubbel och tillsammans med Kristian Lindström vann de en internationell turnering i Tyskland. På herrsidan har vi vår junior Daniel Magnusson, Karlstad CK, som är en mycket lovande spelare och har tidigare spelat JVM, säger Peja.

Sveriges trupp vid EM 2018

Lag Hasselborg, Sundbybergs C