Världens bästa curlare kommer till Jönköping för deltävling i nystartade Curling World Cup

Det internationella curlingförbundet, World Curling Federation, gör en ny storsatsning och startar en Världcup i curling. Och nu är det klart att Sverige och Jönköping har fått förtroendet att arrangera deltävlingen i Europa i början av nästa år. Övriga arrangörsorter är Shanghai, Kina, Omaha, USA och Peking, Kina.

Nytt tävlingsformat med den absoluta världseliten i startfältet

– Sverige är rankade som världsettor på både dam- och herrsidan efter den mycket framgångsrika fjolårssäongen med bl.a OS-guld för damlaget Hasselborg och OS-silver för herrarna i lag Edin. Nu får våra topplag chansen att visa upp sig på hemmaplan och allt blir förpackat i ett nytt spännande format med stora prispengar, säger Stefan Lund, generalsekreterare på Svenska Curlingförbundet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att få vara en del av denna satsning som internationella curlingförbundet gör. Tack vare Jönköping Curling Club och den fantastiska curlinghallen som vi har i Jönköping så är det möjligt för oss att arrangera den här typen av tävlingar. Curling World cup 2019 stärker oss som en internationell evenemangs destination. Vi ser fram emot att välkomna tävlande och medresenärer till Curling World cup i Jönköping mellan den 30 januari-3 februari, säger Ante Jankovic, Manager Convention Bureau, Destination Jönköping AB.

Det kommer att tävlas i tre klasser – damer, herrar och mixeddubbel med åtta lag i respektive klass, och Sverige kommer finnas representerat med tre lag.

Officiell hemsida för Curling World Cup: www.curlingworldcup.com

För mer information, vänligen kontakta:

Svenska Curlingförbundet
stefan.lund@curling.se