BMX-landslaget på plats i Randaberg för världscupen.

Bra kört och ”cleant” Time Trial var inte bra nog – knappt 1 sekund från att kvala in. Förra helgen kördes säsongens andra Supercross (landslaget deltog inte i första deltävlingen i USA) i en otroligt fin inomhus arena i Randaberg, Norge. Cyklisterna (Johan Fransson, Filip Gustafsson) hade inte kört en världscup sedan i augusti 2011 så denna tävling var säsongens första stora prövning. På världscupen samt VM kör åkarna ett individuellt Time Trial. De 16 bästa cyklisterna kvalar vidare till en super Time Trial final och de 64 snabbaste cyklisterna kvalar vidare till nästkommande ”vanliga” tävlingsdag. För våra cyklister var prövningen dock för stor! Johan Fransson körde sitt bästa Time Trail på väldigt länge men var tyvärr (knappt) 1 sekund ifrån att kvala. Filip Gustafsson hade inte tävlingsnerverna på sin sida och misslyckades helt med sitt varv. Tydliga brister på världscupserfarenhet noterades. Något de svenska cyklisterna måste arbeta runt och istället fokusera på sådant de faktiskt kan påverka inför kommande tävlingar!

Sebastian Matamoros sebastianmatamoros@scf.se 0703650416

• Övriga sporter