Utrustningsfrågan för landslaget är löst

Svenska Cykelförbundet (SCF) har sedan 2015 ett avtal med det svenska företaget POC, som innebär att POC förser SCF:s sju landslag med utrustning. Vid landslagsrepresentation har SCF haft principen att cyklisterna ska använda den utrustning som förbundet tillhandahåller i form av kläder, handskar, skydd, glasögon och hjälmar.

SCF har vid ingången av sponsoravtalet tolkat Internationella Cykelförbundets (UCI) avtalsregler på annat sätt än det professionella team som Jenny Rissveds representerar. Detta innebar att Jenny Rissveds inte kom till start i 2017 års VM i Australien, då hennes personliga sponsoravtal och överenskommelse med sitt professionella team hamnade i konflikt med SCF:s landslagsavtal.

SCF har arbetat för att skapa förutsättningar för Jenny Rissveds att kunna representera Sverige vid internationella mästerskap. Efter konstruktiva och positiva möten mellan SCF, POC och Jenny Rissveds företrädare Sportyard har parterna enats kring utrustningsfrågan som skrivs mellan SCF och cyklisten inför landslagsuppdrag. Parterna har kommit överens om att Jenny Rissveds under 2018 får använda sig av egen utrustning avseende hjälm, glasögon och handskar.

UCI har ännu inte tagit upp och bringat klarhet i hur regelverket ska tolkas, men för att undvika liknande frågor i framtiden, så har SCF och POC, i samförstånd, beslutat sig för att handla proaktivt och att hitta en fungerande lösning. Om någon landslagscyklist står inför ett möjligt sponsoravtal med ett professionellt team kommer det att hanteras från fall till fall, mellan SCF och cyklisten, utifrån principen att ingen kommer att hindras från att tävla i landslaget på grund av val av utrustning eller innehåll i ett sponsoravtal.

Leif Karlsson, generalsekreterare Svenska Cykelförbundet, lämnar följande kommentar:

”Det är glädjande att de senaste veckornas konstruktiva och positiva samtal med POC och Sportyard har lett fram till en lösning som alla tre parter är nöjda med. Vi vill särskilt tacka POC, som i ett tidigt skede önskade att vi skulle finna en lösning för de cyklister som påverkas av egna sponsoravtal med professionella team. Med POC:s uppmaning att finna en lösning i frågan har vi nu kunnat ge Jenny möjlighet att tävla med egen hjälm, glasögon och handskar under 2018. Vi vill också önska Jenny välkommen tillbaka i landslaget.”

Vid frågor till Svenska Cykelförbundet, kontakta Leif Karlsson: 08-6996368 | leif.karlsson@scf.se