Ännu en svensk medalj genom Jenny Rissveds

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2016 17:48 CEST

Kön ringlade lång när silvermedaljören klev ner från prispallen

Det blev ett spännande sista varv på U23 dam-loppet i XCO i Huskvarna när schweiziskan Sina Frei och Jenny Rissveds kämpade om guldet på EM i XCO i Huskvarna.

Den tre år yngre Sina Frei, regerande europamästare i juniorklassen körde precis som Jenny Rissveds mycket starkt hela loppet igenom på den tuffa XCO-banan. En riktigt bra prestation av Jenny som var den stora hemmafavoriten idag. Det visade sig inte minst vid prisutdelningen då kön för en Rissveds-autograf aldrig verkade sina. Jenny är en världsstjärna på hemmaplan!

Bronsmedaljören, Evie Richards från Storbritannien kom i mål drygt två minuter efter Jenny.

- Grymt! Silver, Jenny gör allt hon kan, hon gör det så snyggt, jättekul, hon är helt förbi av trötthet nu, all heder åt Sina Frei också som tog guldet, hon gjorde ett suveränt lopp, säger Anders Ljungberg, förbundskapten.

Linn Gustafzzon, och Felicia Ferner kämpade väl hela vägen, men kom för nära den ledande duon och blev avplockade kort innan de skulle gå över till sista varvet. Linn slutade på 18:e plats, Felicia på 19:e. Alina Johansson bröt loppet.

XCO = Cross Country Olympic.

Innebär 6-8 varv på en varvbana som är 3-5 km lång. Den enda grenen som körs under OS. Kräver mycket av cyklisterna tekniskt, konditionsmässigt och förmåga både nedför och uppför. Antalet varv bestäms innan och bygger på en totaltid som ska ligga mellan 90 och 105 minuter. Alla (i en klass) startar samtidigt uppställda beroende på sina rankingpoäng.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av cirka 387 föreningar med drygt 37000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar med verksamhet för alla åldrar, varav landsväg och mountainbike är de största grenarna. Därutöver finns Bancykel, BMX, Cykelcross, Paracykel och Trial.