Clara Lundmark slutar femma på junior EM i landsväg

Pressmeddelande   •   Aug 04, 2017 21:10 CEST

Clara Lundmark i slutspurten under EM i landsväg.

Idag kördes EM i linjeloppet för våra damjunior (60,3 km), dam u23 (100,5 km) och herrjunior (120,6 km) i Herning, Danmark.
Ett blåsigt och väldigt växlande väder gjorde att banan blev mycket krävande för cyklisterna.
Sista års junioren Clara Lundmark stod för dagens prestation med att spurta till sig en femte plats.

– Jag är supernöjd med min femte plats, men när man är så nära en medalj så är det ändå lite surt, säger Clara Lundmark efter loppet.

Damjunior 60,3 km:

5e plats Clara Lundmark
68e plats Johanna Johansson

Dam U23 100,5 km:

10e plats Frida Knutsson
35e plats Julia Karlsson

Herrjunior 120,6 km:

8e plats Linus Kvist
13e plats Jacob Eriksson

Kompletta resultatlistor hittar du här.

Högupplösta bilder, fria för publicering, kan laddas ner från pressrummet. Fotograf: Niklas Wallner/Svenska Cykelförbundet.

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".