EM-guld till Sverige genom Emil Linde

Det blev två medaljer till Sverige på EM-sprinten i Huskvarna idag. Guld till Emil Linde, Gävle CA och brons till Martin Setterberg, IF Hallby SOK.

Det gick snabbt och det var intensivt på dagens sprinttävling i Huskvarna. Det var även sommarhetta och hög puls i det täta publikhavet när det svenska MTB-landslaget visade vad de gick för i sprintloppet. Två medaljer lyckades de ta på hemmaarenan.

Svenskarna gick ut starkt i den individuella tidskvalificeringen och hade fyra åkare som topp fem i herrklassen när heaten var över. Johan Widén (1), Emil Linde (2), Martin Setterberg (4) och Matthias Wengelin (5). Linn Gustafzzon från Borlänge CK som körde stafett igår var landslagets bidrag i damernas start. Hon gick vidare som nia i kvalet.

I det första elimineringsstadiet gick det inte lika bra för Johan Widén, som fick problem med sin kedja redan på startsträckan. Emil Linde, Martin Setterberg och Matthias Wengelin körde starkt och gick vidare till semifinalen som slutade med att Emil Linde och Martin Setterberg tog sig vidare till final. Därmed hade de säkrat minst en medalj till Sverige.

Matthias Wengelin och Linn Gustafzzon gick båda till lilla finalen. Linn tog en sjundeplats och Matthias slutade som sexa. För Emil Linde och Martin Setterberg gick det fint hela vägen och Sverige fick sina första medaljer på årets EM.

Först på upploppsrakan efter en spännande slutspurt tog Emil Linde från Gävle guldet med bara en tiondels sekunds marginal före österrikaren Daniel Federspiel. Martin Setterberg från en av arrangörsklubbarna, IF Hallby, gjorde en strålande insats och knep bronsmedaljen, en medalj som nog smakar väldigt bra för Jönköpingscyklisten.

"Det var bekvämt här på hemmaplan, sen var det skönt att få allt stöd", sa Martin Setterberg till speakern Roberto Vacchi när han stod på prispallen.

Förbundskapten, Anders Ljungberg:  "Har inga ord för detta... Magiskt. Jag är tårögd".

Om sprint XCE

Definitivt den mest intensiva grenen under mästerskapet när det handlar om att under 1,5-2 minuter gå på max, banan är ca 500-1000 meter lång men med tekniska svårigheter. Det inleds med individuell tidskvalificering som sedan leder till elimineringsstadiet där åkare kör fyra åt gången och topp-2 går vidare till nästa ”stage”. Sprinten liknar skidåkningens sprintupplägg, det händer att åkarna krokar i varandra och tränger varandra på banan. Precis som i skidsprint kör man kvartsfinal, semifinal och final där de främsta i varje heat går vidare till den spännande finalen.

Fakta om medaljörerna

Emil Linde, Gävle CA, har visat kanonform under våren med bland annat riktigt bra resultat i Bundesliga i Bad Säckingen. Under 2015 vann han också flertalet SweCuptävlingar. Har tidigare placerat sig riktigt bra på stora internationella XCO-lopp.

Martin Setterberg, IF Hallby SOK, hemmahoppet från Hovslätt i Jönköping. Gjorde sin första säsong i U23-klassen 2015 och har tagit ytterligare kliv framåt i år. Riktigt stark sprinter och har även SM-medaljer i downhill och på bana som junior.

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av cirka 387 föreningar med drygt 37000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar med verksamhet för alla åldrar, varav landsväg och mountainbike är de största grenarna. Därutöver finns Bancykel, BMX, Cykelcross, Paracykel och Trial.