Emil Lindgren och Jenny Rissveds svenska mästare XCO 2017

Under lördagen 22 juli avgjorde svenska mästerskapen i XCO. Publiken hade samlats i massor för att se Sverige eliten i XCO göra upp om SM-medaljerna. Gårdagens regn hade bytts ut mot strålande sol och underlaget bjöd in till snabb åkning.

I herrelit sattes ett högt tempo redan från start med Emil Lindgren, Serneke Allebike CK och regerande svenska mästaren Matthias Wengelin, Örebrocyklisterna i täten. Duon i spetsen blev tyvärr en solo efter två varv när Matthias tyvärr körde av kedjan. Emil Hade då en trygg ledning till tvåa Gustav Larsson, luckan kunde Emil bevara loppet igenom. Tredjeplatsen knep team kamraten till Emil, Michael Olsson.

– Det är guld värt de här, jag har vunnit många medaljer men dem smakar lika bra varje gång, säger Emil Lindgren efter vinsten.

I damelit fick vi se Jenny Rissveds tillbaka i tävlingssammanhang och hon fortsatte där hon avslutade, hon gick ut i en trygg ledning redan efter första varvet och behöll den hela vägen in i mål. Andra platsen knep en annan rutinerad världscup åkare Alexandra Engen, tredjeplatsen tog första års U23an Ida Jansson som även hon har börjat visa framfötterna på den internationella scenen.

– Det var länge sedan jag kände mig så här glad när jag cykla så det känns helt fantastiskt, säger Jenny Rissveds efter vinsten.

Resultat:

herrelit:

1a Emil Lindgren, Serneke Allebike CK

2a Gustaf Larsson, Kvänums IF

3a Michael Olsson, Serneke Allebike CK

Damelit:

1a Jenny Rissveds, Falu CK

2a Alexandra Engen, Jönköping CK

3a Ida Jansson, Falu CK

Herrjunior:

1a Carl Jarnhagen, Semeke Allebike CK

2a Albin Johansson, Mjölby CK

3a. Jonatan Nejderås, Borås CA

Damjunior:

1a Saga Molin, Varbergs MTB Club

2a Ida Danielsson, Team Ormsalva Athletic

3a. Sophie Wulff, Sigtuna Märsta Arlanda CK

Kompletta resultatlistor hittar du här.

• mountainbike

• Värnamo

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".