​Enervit blir officiell leverantör till cykellandslagen

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2016 10:18 CET

Svenska Cykelförbundet har slutit samarbetsavtal med Enervit, som från och med 2016 blir officiell leverantör av idrottsnutrition till de svenska cykellandslagen.

För de svenska landslagen inom de sju grenarna bancykel, BMX, cykelcross, landsväg, mountainbike, paracykel och trial innebär avtalet att de kommer att förses med Enervits högklassiga produkter inför träning och tävling samt att de får ta del av företagets expertis och forskning.

– Vi vill förse våra atleter med det bästa och Enervit är ett av de företag som ligger främst i världen vad gäller sportnutrition. Det blir ett stort lyft för våra landslagscyklister, säger Jonas Ljungblad, sportchef på Svenska Cykelförbundet.

Enervit startade i Italien och har sedan 1970 varit ledande inom forskning och utveckling av sportnutrition. I Europa är de sedan länge en eftertraktad leverantör till flera proffslag och enskilda cyklister. I Sverige har Enerviten rad samarbeten med idrottsförbund och idrottsarrangemang, bland annat Lidingöloppet MTB, Cykelvasan och Vätternrundan. Företaget har idag cirka 700 återförsäljare inom sportbranschen och dagligvaruhandeln.

- Vi är oerhört nöjda att bli Svenska Cykelförbundets partner på energi och återhämtningstillskott. Under flera år har vi haft individuella samarbeten med flera landslagscyklister. Att nu få möjligheten att bidra med kunskap och produkter till landslagen inom cykel känns fantastiskt inspirerande. Vi hoppas och tror att cyklisterna blir nöjda, säger Enervits VD Mats Slorfelt om samarbetet.

För mer information om Enervit: Mats Slorfelt, VD, mats@enervit.se, 070-542 01 11

Svenska Cykelförbundet bildades redan år 1900 och består av cirka 387 föreningar med drygt 37000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar med verksamhet för alla åldrar, varav landsväg och mountainbike är de största grenarna. Därutöver finns Bancykel, BMX, Cykelcross, Paracykel och Trial.