Fartfylld midsommar på Cykel-SM i Burseryd

Den 21 juni inleds de Svenska mästerskapen på landsväg 2017 i Burseryd för elit, junior och para. Flera professionella världscyklister kommer hem för att vara med och slåss om medaljerna i de småländska skogarna. Burseryd IF bjuder på hårda och tekniska banor, där bland annat delar av linjeloppen körs på grusväg. Det kommer att bli en fartfylld vecka då de nya svenska mästarna ska koras.

Bland de anmälda finns bland andra Tobias Ludvigsson, Sveriges enda World Tour-cyklist som nyligen körde Giro d’Italia och flera professionella damer, som till exempel förra årets silvermedaljör på SM linje, Sara Mustonen och Åhus Cykelklubbs Hanna Nilsson, som haft en strålande vårsäsong. Den regerande tempomästaren, Alexander Wetterhall, Team Tre Berg-PostNord står på startlinjen liksom Hampus Anderberg, Halmstads CK, U23:a som kört riktigt bra den senaste tiden på internationella tävlingar och regerande U23-mästaren, Lucas Eriksson.

I paracykel är bland annat Trikecyklisten Rickard Nilsson, Sigtuna Märsta Arlanda CK (SMACK) anmäld, Rickard har under året etablerat sig i världstoppen med två världscupsegrar och är även regerande svenska mästare i tempo, på damsidan syns Anna Beck, Skoghalls CK, som även hon har slagit igenom internationellt med en världscupvinst i linjelopp.

Burseryds IF arrangerar SM-tävlingarna i samband med det anrika Västboloppet, som har körts sedan 30 talet och som nu arrangeras för det 86:e året i följd. Det är tredje gången som svenska mästerskapen körs i den lilla byn som har ungefär lika många invånare som föreningsmedlemmar. Idrottsföreningen har en aktiv cykelsektion, inga tävlingscyklister men desto fler motionärer, som står bakom en hel del kringarrangemang runt SM-tävlingarna i samarbete med det lokala näringslivet. Inom ramen för SM-förberedelserna har även några infrastrukturprojekt, bland annat har vägbanor asfalterats och fiber för bredbandsuppkoppling anlagts.

Det är med stort hjärta och ett enormt engagemang som klubben tar sig an utmaningen att arrangera SM och det 86:e Västboloppet. Med målgång på klassisk cykelmark i Bokskogen har en hel del utmaningar följt, både vad gäller banor, byggnation av målområde och anslutningar av fiber för att kunna få till ett bra arrangemang. Men pusselbitarna börjar falla på plats tack vare en hårt arbetande funktionärsstab. Så nu är det snart bara cyklisterna som vi väntar på", säger Johan Nordlund, tävlingsledare Burseryds IF.

Burseryd kommer tack vare det stora lokala engagemanget att kunna bjuda på en midsommarvecka med prestigefulla cykeltävlingar på krävande bana, livesändning via storbildsskärm, underhållning, mat, tårta, trubadurer och ”After bike” med mera, läs mer på cykelsm2017.se

Programmet drar igång redan på onsdag den 21 juni med tempotävling för paracykel, herrjunior och damsenior.

SM tävlingsprogram

Onsdag 21 juni

Tempolopp

Para, Handcykel, Racer, Trike 17,0 km start kl 14:01

Para, Tandem 24,6 km start kl 14:35

Herr Junior 24,6 km start kl 15:31

Dam Senior 24,6 km start kl 17:01

Torsdag 22 juni

Tempolopp

Dam Junior 17,0 km start kl 14:01

Herr Senior 49,2 km start kl 15:01 (heat 1)

Herr Senior 49,2 km start kl 16:45 (heat 2)

Fredag 23 juni

Midsommarafton, tävlingsfri dag

Lördag 24 juni

Linjelopp

Herr Junior 126 km start kl 09:00

Dam Senior 126 km start kl 13:00

Söndag 25 juni

Linjelopp

Dam Junior 61,8 km start kl 10:00

Herr Senior 184 km start kl 12:00

Plats:

Start och mål är vid Bokskogens Festplats.

Banbeskrivning hittar ni här.

Se anmälningslistan här: Swecyclingonline.se (Sök på Burseryd i sökfältet)

Besök Cykel-SM för mer information angående tävlingarna och kringarrangemangen.

För bildmaterial från SM, kontakta Niklas Wallner, fotograf, Svenska Cykelförbundet, kontaktuppgifter nedan.

Fler cykel-SM i sommar, se datum i relaterat pressmeddelande