Felix Beckeman redo för VM i 4X

24-25 augusti körs VM i 4X i italienska Val di Sole där ett hundratal av världens bästa cyklister kommer att göra upp om VM-medaljerna. Felix Beckeman, Uddevalla Cykelklubb, representerar Sverige och är en av favoriterna.

Felix som har visat bra form under hela säsongen med att ta pallplaceringar på samtliga deltävlingar i 4X världscupen slutade till sist på en andra plats i totalen.

Med karriärens bästa världscupsäsong i ryggen kommer han göra allt för att även stå på pallen när årets VM-medaljer ska delas ut. Den drygt 600 meter långa banan i Val di Sole blir den längsta banan som åkarna tävlar på i år, vilket kommer testa åkarna ordentligt såväl fysiskt som tekniskt.

– Felix förtjänar en medalj, han har varit i världstoppen de senaste två åren och det enda som fattas är en VM-medalj, säger förbundskapten Annie Söderberg.

Schema:
Torsdag 24 augusti
19-20:15 träning
20:30 - kval

Fredag 25 augusti
19-20:15 träning
20:45 finaler

Mer information om tävlingen hittar du här.

Läs även:
Felix Beckeman tvåa i totala 4X världscupen

Det här är 4X:
Tänk er skicross fast på cykel. Maxpuls för både cyklist och åskådare. Ett kvalåk som seedar åkarna, och sedan möts de 4 och 4 tills en segrare har utkristalliserats. Banan tar mellan 30 till 60 sekunder.

• Falun

Svenska Cykelförbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund, bildades år 1900 och består idag av drygt 420 föreningar med drygt 40 000 medlemmar över hela landet. I förbundet finns sju grenar -landsväg, mountainbike, bancykel, BMX, cykelcross, paracykel och trial - med verksamhet för alla åldrar. En gång cyklist - alltid cyklist! Svenska Cykelförbundet utsågs av Sveriges Centralförening för Idrottens främjande till "Årets idrottsförbund 2016".